Umírání jako z katalogu. Almodóvar se ve filmu Vedlejší pokoj pohřbil pod vrstvou citací
Z huby letí ohně a Čelisti za zvuků Glebových bars rozdávají háky. Na programu sice Aleš, Tomáš a Vítek tento týden měli řadu tíživých filmů o umírání či těžkém údělu trans osob, ale celá epizoda se nesla ve znamení finálního rozboru souboje Jakea Paula s Mikem Tysonem. Na rozdíl od tohoto boxerského matche ve studiu nějaké knockouty padly.
Jeden z nich přistál na bradě pětasedmdesátiletého španělského tvůrce Pedra Almodóvara. Porota jeho novince Vedlejší pokoj přiřkla hlavní cenu na festivalu v Benátkách, Vítek byl jiného názoru. „První anglicky mluvený film Pedro Almodóvara je pokus o zpověď člověka, který už cítí smrt a po všech těch svých hravých snímcích se k ní potřebuje vyjádřit,“ říká o díle, které nakonec selhává i kvůli tomu, že v angličtině není Almodóvar zdaleka tak doma jako v rodné řeči. „Pro mě je to vyvanulý, apartní obraz umírání, prostoupený dlouhými citacemi, které se jen vrší.“
A poté co Čelisti pohřbily Almodóvara pod vrstvou obrazových i slovních citací z děl Jamese Joyce či Edwarda Hoppera, uštědřil Aleš další tvrdé KO jinému z velikánů evropské kinematografie Jacquesi Audiardovi. „K smrti nudný, lehce nablblý, telenovelový pastiš,“ vystavil nemilosrdný účet tomuto „transmuzikálu pro boomery“ jménem Emilia Pérez. Příště už se budou ukusovat uši.
Je Tučňák největší zrůda? Jak se žilo a žije trans osobám v Polsku? Jsou kardinálové při konkláve podobní středoškolačkám? Je Martha Stewart cool babička, nebo větší gangster než Snoop Dog? Byl box Paul vs. Tyson málo maso? Čelisti, pravý i levý hák na vaše čelisti.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.