Pletení není její vášeň. Znamenitá Dívka s jehlicí cílí na Oscara vyzbrojená Bergmanem i Lynchem

28. únor 2025

Do studia se vrátil zkušený kriminalista Stejskal a od začátku vysílání se tvrdě vyšetřovalo. Po sérii tajuplných úmrtí a záhad s africkým hmyzem i zdemolovanými německými toaletami došlo na ústřední otázku: Co prováděla v Kodani Dívka s jehlicí? No nebyl na to hezký pohled, ale o to silnější zážitek tento oscarový kandidát přinesl většině osazenstva studia.

„Je to film, který ve mně vzbudil zvláštní pocit euforie, i když jde o snímek velmi tvrdý,“ říká Aleš o třetím počinu Magnuse von Horna Dívka s jehlicí, který měl premiéru loni v hlavní canneské soutěži a který brilantně mísí bergmanovské vlivy s expresionistickým hororem. „Ale žádný Nosferatu, tady je to opravdu hodně důsledné.“

Tomák sice přiznal počáteční rozpaky z úvodní scény, kde se dobová stínohra míhá po detailních záběrech na lidské tváře, ale obavy z nějaké akademické černobílé hry se zastaralými symbolickými obrazy byly rychle pryč. „Ze začátku je to tíživé sociální drama, ale nikdy nesklouzne k expolataci,“ ocenil Tomák formálně promyšlené, chytře vystavěné, a hlavně vtahující historické drama z poválečné Kodaně roku 1918.

Pletařkoholik na odvykačce Aleš do výčtu vlivů přihodil trochu Davida Lynche či Larse von Triera. A co se stalo s tou titulní jehlicí? Snad mají posluchači dostatek indícií, aby na to přišli.

Jak vypadá pravá americká vražda? Jak dlouho ještě může Bridget Jones cupitat a trapně se chichotat na plátně? Co našel Kieran Culkin v Polsku? Je Černý jestřáb opravdu sestřelen? Stal se Takeši Kitano už jen vědomou sebeparodií? Hrůza ty Čelisti, kdo to vyšetřoval?

Spustit audio

Související