Shabaka & The Elders mezi tradicí a afrofuturismem

26. září 2016

Saxofonista Shabaka Hutchings je důležitou postavou mladé jazzové scény v Londýně, na desce The Wisdom of Elders se ale vydává na dobrodružný výlet do Jižní Afriky. S místními muzikanty natočil album, které skládá poctu kolébce civilizace i afrofuturistickým vizím o rozpuštění ras díky technologii.

Loňskému albu saxofonisty Kamasiho Washingtona s názvem The Epic se dostalo velkého ohlasu i mimo klasická jazzová média a znovu otevřelo diskuze o budoucnosti žánru, který poslední dekády svíral konzervativismus. Letos by podobný příběh jazzmana sklízejícího ovace v mainstreamu mohl napsat jiný hráč na tenorsaxofon – Shabaka Hutchings. Londýnský hudebník s karibskými kořeny navazuje na radikální a dobrodružnou historii žánru a stejně jako Washington stojí v epicentru komunity podobně naladěných hudebníků, s nimiž tvoří několik těles. Jen místo Los Angeles a kolektivu Brainfeeder se jedná o Londýn. Jeho projekty jako Sons of Kemet (afro-karibský jazz), Melt Yourself Down (jazz-punk) či The Comet is Coming (míchající elektroniku s jazzem) sbírají skvělé recenze a posledně jmenovaní byli nominováni na letošní Mercury Prize. Shabaka Hutchings si ale svůj zatím nejlepší okamžik schoval na session The Wisdom of Elders s jihoafrickými hudebníky, jež vychází pod jménem Shabaka & The Ancestors na značce Brownswood Recordings, patřící Gillesi Petersonovi.

Hutchings se narodil v Londýně, ale formativní roky strávil na Barbadosu. Kromě výše zmíněných už stihl hrát i se Sun Ra Arkestra či Mulatu Astatke and The Heliocentrics a právě od posledních jmenovaných se naučil míchat jazzovou avantgardu se silnými melodiemi a hlavně se inspirovat hudbou černého kontinentu. Africký jazz se v slovníku moderní avantgardy rovná spiritualita a deska The Wisdom of Elders míří právě tímto směrem. Hypnotické africké rytmy se zde proplétají s extatickými výbuchy energie. Odkaz velikánů, jako byli John Coltrane a Miles Davis, se potkává s modernou Ewana Parkera či výlety do jiných galaxií jak od Sun Ra.

Hned úvodní, bezmála čtrnáctiminutová Mzwandile je vesmír sám o sobě. Disharmonické pasáže, splašené Fender Rhodes, sborové skandování, ale i idylické momenty vyklidněných melodií. V následné Joyous je Shabakův saxofon v dialogu s trumpetou Mandla Mlangeniho (šéf jihoafrického Amandla Freedom Ensemble) a v The Observer hraje důležitou roli klavír Nduduzoa Makhathiniho. „Energii chápu jako formu vědění, jež se přenáší z generace na generaci,“ vysvětluje Shabaka svůj koncept spirituálního jazzu, který musí být neustále v pohybu a podrobovat slavnou tradici novým a novým reinterpretacím.

03711538.jpeg

Deska The Wisdom of Elders údajně vznikla během jediného dne, během kterého se podařilo do nahrávacího studia v Johannesburgu soustředit muzikanty a jejich živelnou energii. Zrodilo se album, které na bezmála osmdesáti minutách skládá poctu africkému kontinentu jako kolébce civilizace i odvážným vizím afrofuturismu. Tříhodinový „mindfuck“ Washingtonova alba The Epic sice Shabaka Hutchings netrumfnul, nicméně The Wisdom of Elders je deska podobné síly a nespoutané kreativity. Bude zajímavé sledovat, jestli se teď chytnou i britští hudebníci blíže k mainstreamu a využijí Shabakův saxofon také mimo jazzový kontext, stejně jako to udělali Flying Lotus či Kendrick Lamar s Kamasi Washingtonem. Londýnské scéně by to nepochybně prospělo.

Hodnocení: 87 %
Shabaka & The Ancestors – The Wisdom of Elders (Brownswood Recordings, 2016)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.