Slaďáky k předávkování a hitovky k ultranásilí. 10+1 písní, kterým filmy převrátily význam

10. srpen 2018
Z filmu Trainspotting

Říká se, že nejlepší filmová hudba je ta, která podtrhuje atmosféru tak přirozeně, že si její přítomnost ani neuvědomíme. Občas ale tvůrci nepotřebují scénu hudbou dokreslit, ale její význam postavit na hlavu. Vraždit se přece musí u líbivých hitovek, profetovávat se na dno jedině u harmonických slaďáků a slova psychedelických songů zní nejlépe z úst rabínů. Projeďte si seznam písní, které si režiséři uzmuli pro sebe, ať už se to jejich autorům líbilo, nebo ne.

Stealers Wheel – Stuck in the Middle with You (Reservoir Dogs)

Těžko by šlo začít něčím jiným než Stuck in the Middle with You. V celovečerním debutu Quentina Tarantina u této rozjuchané softrockové hitovky Mr. Blonde (v českém překladu pan Světlý) řeže ucho zajatému policistovi. Tarantino si postupně z kontrastu brutálního násilí a líbivých oldies tracků udělal tak trochu trademark. První scéna, kde se k něčemu takovému uchýlil, se díky své krystalické čistotě dostala i do akademických statí o filmové hudbě. „Uslyšíte tu kytarovou linku, najede vám to, poklepáváte si nohou, užíváte si, jak Mr. Blonde tančí, a bum, najednou je příliš pozdě: je z vás spolupachatel,“ vysvětluje svůj záměr Quentin Tarantino.

Huey Lewis & The News – Hip to Be Square (Americké psycho)

V černé satiře o sobectví investičního bankéřství si režisérka Mary Harron, ale ani autor knižní předlohy Bret Easton Ellis nehrají s náznaky: hlavní postava je bankéř a zároveň sériový vrah. „V roce 1987 nahráli Huey Fore!, svoje nejvyzrálejší album. Jeho nepopiratelným vrcholem je Hip to Be Square. Ta skladba je tak chytlavá, že většina lidí asi ani nevnímá její text. Ale měli by, protože není jenom o slastech konformity a důležitosti trendů. Je to taky osobní výpověď o kapele samotné,“ vysvětluje Christian Bale s psychopatickým úsměvem. Hned nato rozseká Jareda Leta sekerou.

TV on the Radio – DLZ (Breaking Bad)

Jestli je v Breaking Bad jeden moment, kdy se z bývalého učitele chemie Waltera Whitea definitivně stane drogový dealer, je to tenhle. V hypermarketu nakupuje zásoby na výrobu metamfetaminu, když pozná pár metrů od sebe konkurenčního výrobce drogy podle obsahu vozíku. Walterův prvotní impulz je dobrácky kolegovi poradit, co si má koupit. Když vyděšeně uteče, Walterovi dojde, jaké chování by člověku, kterým se stal, sedělo líp. „Stay out of my territory (vypadněte z mého území),“ zasyčí na muže mrazivě venku na parkovišti a poprvé je znát, že ho jeho nová životní role začíná bavit. Jeho přerod si nejde představit bez tracku DLZ od TV on the Radio, který dokonale podkresluje atmosféru scény.

BSP – Země vzdálená (Kobry a užovky)

Když Michal Pavlíček psal svůj největší hit, asi nepředpokládal, že ho někdo použije v kontextu, do jakého se dostal ve filmu Kobry a užovky o 21 let poté. Střihavka, Pavlíček a Balage v klipu z roku 1994 ve slamácích obdělávají pole, pijí vodu z pramene a lámou chléb. V Kobrách a užovkách za zvuku Země vzdálené Kryštof Hádek šňupe pervitin a pak ve zpomaleném záběru spokojeně prochází prázdnou nonstop hernou k vábivé záři hracích automatů. Jestli tuhle zemi znají lépe oni, nebo režisér Užovek Jan Prušinovský, to už nechám na vás…

Sonic Youth – Kool Thing (Simple Men)

Ne všechna hudba ve filmech musí dávat úplně jasný smysl na první poslech. Třeba Sonic Youth a jejich Kool Thing ve filmu Simple Men. Hlavní postavy téhle devadesátkové konverzační road movie v jeden moment přeruší hru kulečníku v místní restauraci, aby vystřihly improvizovaný (ale synchronizovaný) taneček na Kool Thing. S dějem filmu to nemá nic společného, ale to vůbec nevadí.

Curtis Mayfield – Move On Up (The Wire)

Seriál The Wire se odehrává v americkém Baltimoru a v průběhu šesti sezón tematizuje prodej drog, práci odborů, místní žurnalistiku i městskou politiku. Když v půlce čtvrté sezóny město vyráží volit nového starostu, tvůrci ulice ukazují skrze pohled Cuttyho, bývalého hitmana, který se nedávno vrátil z vězení a pokouší se napravit. Na začátku volebního dílu seriálu si Cutty nasazuje sluchátka a jde si zaběhat do ulic plných volebních plakátů, pouští si k tomu z walkmana energickou Move On Up od afroamerického aktivisty, zpěváka a všeobecného hrdiny černošské komunity Curtise Mayfielda. Už nikdy nebudete chtít běhat s ničím jiným v uších než právě s Move On Up.

Journey – Don’t Stop Believin’ (The Sopranos)

O seriálu The Sopranos se skoro nedá psát, aniž byste spoilovali. A o posledním díle seriálu o mafiánském bossovi z New Jersey to platí dvojnásob. Závěrečné scéna odehrávající se v malé restauraci je tak přeplněná významy, že už o nich byly napsány stovky stran ve všech možných magazínech a blozích. Všechno drží pohromadě 80’s hit Don’t Stop Believin’ od kapely Journey, useknutý v půlce stopáže. Víc už opravdu nejde napsat bez spoilerů…

Lou Reed – Perfect Day (Trainspotting)

V momentě, kdy v Trainspottingu zazní „slaďák“ Perfect Day od Lou Reeda, rozhodně nikdo nepije sangrii v parku. Naopak. Hlavní postava Renton si střelí heroin, předávkuje se a jeho kamarádi ho musí bezvládného dotáhnout do nemocnice skrz podmračené předměstí Glasgow. It’s such a perfect day, I’m glad I spent it with you.

Jefferson Airplane – Somebody to Love (Serious Man)

Když zmíníte kapelu Jefferson Airplane v souvislosti s filmem, většina lidí si vybaví slavnou scénu ze Strachu a hnusu v Las Vegas, ve které drogami do vesmíru vystřelený Benicio del Toro žádá Johnnyho Deppa v roli Hunter S. Thompsona, aby ho za zvuku skladby White Rabbit zabil vhozením magneťáku do vany. Ještě pozoruhodnější použití ale najdete ve snímku Serious Man bratří Coenů. „Když se pravda ukáže být lží a veškerá naděje v tobě zemře… Co pak? Grace Slick. Marty Balin. Paul Kanta. Jorma něco… To jsou členové posádky Airplane,“ říká Rabbi Marshak, který ve filmu figuruje jako mystická autorita.

Speciální bonusy pro hudebního dramaturga Radia Wave Jiřího Špičáka: Myslím, že si dáme trochu Bohémský rapsodie, pánové…

 

Poslechněte si celý seznam písní, který si přivlastnili filmoví a seriáloví tvůrci v podání Matěje Schneidera, Kuby Kaifosze včetně jeho historky, kterak potkal Kamila Střihavku na záchodě.