Sociální sítě za vlády influencerů. Mají nám co nabídnout, nebo jsou jen marketingovým nástrojem?

hry - harní her - generace y
hry - harní her - generace y

Influenceři jsou v posledních letech hodně skloňovaným slůvkem, aniž by mnoho lidí vědělo, co si pod ním vlastně mají představit. Od kosmetických bloggerek přes herní streamery až po odpadlíky z televizních reality show jen těžko najdeme téma, které by na sociálních sítích nemělo svého vlivného ambasadora s tisíci, ale klidně i miliony fanoušků. Co nás na životech těch „slavnějších“ tak fascinuje? Ptali jsme se experta na sociální sítě Michala Vokouna.

Instagram, Facebook, YouTube, ale i TikTok nebo Twitch. Všude tam na ně můžete narazit. Influenceři – termín, který s rozvojem a postupným úpadkem sociálních sítí dostává trochu pejorativní nádech. Ne náhodou koluje po internetu meme, kde slečna u kávy vypráví chlapci: „Jsem fotografka, spisovatelka, modelka na Instagramu a fashion youtuberka.“ Na což jí on odvětí: „No, já umím taky úplný h***o.“ Příspěvky na sociálních sítích se ale dá i v Česku solidně živit, placené spolupráce se postupně naučily využívat i tuzemské firmy. Příspěvky obsahující placenou spolupráci musí být dle podmínek pro užívání sice označené, ne všichni influenceři to ale důsledně dělají.

Rozdíl mezi přirozeným obsahem a reklamou se tak často stírá, zejména nejmladší generace, která nezažila svět bez internetu, má s jejím rozpoznáváním problém. Ne všechny aspekty spojené s vlivnými lidmi na sociálních sítích ale musí být nutně negativní – Michal Vokoun zmiňuje pozitivní příklad v podobě Kovyho, který z primárně zábavního obsahu v posledních letech přešel k serióznějším videím, kde mladé informuje třeba o rizikách půjček nebo o tom, proč je důležité jít k volbám. Zároveň částečně vyvrací vzpomínaný meme, protože spousta celebrit vzešlých ze sociálních sítí už se uchytila v příbuzných branžích. Třeba jako moderátoři nebo podnikatelé.

A jak se omílaným influencerem stát? Jednotný recept samozřejmě neexistuje. Podle Vokouna pomůže originalita a pravidelnost, velkou výhodu ale mají ti, kteří už věhlasu dosáhli někdy v minulosti. Jak říká, i Karel Gott má už dneska svůj Instagram.