Solange do příběhu o Houstonu skryla historii černé hudby

20. březen 2019

S předchozí deskou A Seat At The Table zaútočila Solange na přední místa výročních žebříčků a ukázala nám, jak opojně může znít aktualizovaná verze černého psychedelického soulu. Měla toho prý hodně na srdci. Na novém albu When I Get Home je to ale jinak – Solange teď chce prý hlavně předávat pocity. Jak se jí to daří?

„Tahle deska zní spíš jako směs různých demoverzí, které se do sebe docela originálním způsobem přelévají,“ řekl Jiří hned na začátek Komplexu o desce When I Get Home. „Vlastně je jako djský set nebo mixtape a docela mě překvapuje, že má zatím podobně nadšené recenze jako předchozí A Seat At The Table. Ten zvuk je tady totiž o něco komplikovanější a experimentálnější.“ Miloš s tím souhlasil, dodal ale ještě, že na albu určitě najdeme i jednotící linku. „Tu desku spojuje Houston, město, kde Solange s rodinou vyrůstala, snaží se vzpomínat na různé momenty ze svého dospívání a pomocí té desky si je zapamatovat. Zároveň svoje osobní vzpomínky zasazuje do širšího kontextu černé hudby. Tím taky trochu připomíná třeba album Kendricka Lamara To Pimp A Butterfly,“ dodává Miloš.

Britský The Guardian píše o desce jako o snapchatovém albu a s tím se určitě dá souhlasit. „Jsou tady spíš mikropříběhy, mikronálady, když si je ale dáme dohromady, dostaneme poměrně podrobnou zprávu o životě v Houstonu,“ dodal Jiří. „Vlastně to funguje lépe než tradičnější narativní oblouk.“ Miloš pak ještě poukázal na afrocentrismus desky a inspiraci v lidech jako Alice Coltrane a Sun Ra, kteří zvuk alba hodně ovlivnili. Výrazný je na albu třeba i odkaz Stevieho Wondera. „Tahle deska chce určitě soustředěnější poslech, investici do Solange. V něčem je ale album dobrodružnější a otevírá se až po nějaké době,“ dodal na závěr Miloš.

Odkud se vzala skvělá deska Export neznámého dua Rap? A jak si Matmos na novém albu poradili s plasty? Poslechněte si celý Komplex.

Playlist:  

Low Life – The Pitts (Downer Edn, 2019)
Solange – Almeda (Columbia, 2019)
Solange – My Skin My Logo (Columbia, 2019)
Solange – Sound Of Rain (Columbia, 2019)
Rap – Ruin (Jolly Discs, 2019)
Rap – NSEW Ravers (Jolly Discs, 2019)
Matmos – Thermoplastic Riot Shield (Thrill Jockey, 2019)
Uranium Club – Flashback Arrestor (Static Shock, 2019)

autoři: Jiří Špičák , Miloš Hroch
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka