Soulsavers jsou Jekyll a Hyde popmusic
Rich Machin a Ian Glover alias Soulsavers se v letošním roce rozjeli. Po desce Angels & Ghosts pokračující v jejich spolupráci s Davem Gahanem z Depeche Mode nabídli posluchačům téměř vzápětí filmově výpravné album Kubrick mířící zcela jiným směrem.
Rozdvojení osobnosti je v hudebním světě běžné, a pokud bereme v potaz finanční stránku fungování, často bývá pro muzikanty i nezbytné. Dvojice Soulsavers své vícevrstevnaté hudební cítění projevila v letošním roce nezvykle. Měsíc po vydání jedné řadové desky publikovala hned druhé dlouhohrající album. Žádný remixový apendix nebo soubor B stran singlů. Plnohodnotný materiál postavený na roveň tomu, který vyšel na měsíc starém předchůdci. Rich Machin a Ian Glover se před lety nadchnuli do filmů Stanleyho Kubricka, a tak se vedle tvorby písniček dohromady s Davem Gahanem, zpěvákem Depeche Mode, průběžně věnovali i skládání instrumentálních kompozic inspirovaných atmosférou režisérových počinů.
Ještě než se definitivně zasníme, pojďme se podívat na pro mnohé možná nečekanou kooperaci předáka původně temné elektropopové kapely a DJů a producentů, kteří začali náhle skládat písničky. Jejich cesty, myšleno Gahana i Soulsavers, z elektronického hájemství mají až překvapivě velké množství společných bodů. Zpomalili, pustili si akustické nástroje k tělu a tím pádem i přijali tradiční stylové kánony. Tím základním se zdá už definitivně blues. Gahan k němu poprvé přičichl s Depeche Mode na „feťáckém“ albu Songs Of Faith And Devotion a není divu, že současné miniturné Gahana se Soulsavers zakončovala kapela právě dvěma písničkami z této 22 let staré desky.
Na první společné desce Dave pouze nájemně otextoval a následně nazpíval své party k předem složeným instrumentálním podkladům, letos už stál u samého zrodu skladeb. Možná i z toho důvodu dostoupila baladičnost tracků Soulsavers svého vrcholu. Vintage poloha s bluesovými, soulovými, až gospelovými pasážemi může připomínat klidnější tvář The Bad Seeds nebo Richarda Hawleyho. Velká gesta a textové obrazy plné andělů a partnerských vztahů pak jsou neodmyslitelně spjaté s Depeche Mode. Je tedy Angels & Ghosts staromilská deska? Možná víc, než kapela původně zamýšlela. Navíc jí nepomáhá, když se tu a tam nebezpečně brodí nánosy patosu.
Oproti „velké“ desce Angels & Ghosts působí instrumentální Kubrick jako submisivní, prudce melancholický sourozenec. Místo velkokapelního rockového zvuku s dechy tu dostávají prostor především atmosférické smyčce, klavír a teprve poté rytmika nebo elektrická kytara. Stanley Kubrick byl známý tím, že si potrpěl na muziku, která maximálním způsobem podtrhovala děj filmu. Pokud by měl sestavit scénář z hudby dodané Soulsavers, rozhodně by musel připravit výrazně melancholicky laděný snímek. Dvojice rezignovala na písňovou strukturu kompozic, jednotlivé tracky nemají ambici vyprávět příběhy, ale pouze nastiňovat silné nálady. Tohle zadání se Soulsavers podařilo naplnit pouze částečně, protože atmosféru si při poslechu užíváme, celkově se ale nemáme příliš čeho zachytit. Celá kolekce propluje elegantně sluchovody a téměř nic dalšího se nestane. A takový efekt by si režisér Kubrick skladbám na svou oslavu rozhodně nepřál.
Hodnocení: 65 %
Dave Gahan & Soulsavers – Angels & Ghosts (Columbia / Sony Music, 2015)
Hodnocení: 60 %
Soulsavers – Kubrick (San Quentin / Mystic, 2015)
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.