Splašené beatové spřežení AraabMuzika vám „dopřeje“ kodrcavou jízdu
Pět let od vydání debutu Electronic Dream se beatmaker AraabMuzik vrací s další regulérní studiovkou. Dream World stejně jako předchůdkyně balancuje mezi instrumentálním hip hopem a EDM, novinka je ale mnohem chaotičtější a občas je těžké pochopit, co tím chtěl básník říci.
Sedmadvacetiletý Abraham Orellana aka AraabMuzik má schopnost umlčet každého chytrolína, který se snaží tvrdit, že „mačkat čudlíky“ znamená méně než ovládat živé nástroje. S MPC samplerem totiž zachází stejně virtuózně jako Jimmy Page s jakoukoli kytarou, kterou byste mu vrazili do rukou. AraabMuzik má také nezáviděníhodnou životní smůlu – během posledních tří let byl dvakrát postřelen, z toho jednou během ozbrojené loupeže ve vlastním domě. Nestojí však o to, aby se nepříjemné zkušenosti promítly do jeho tvorby. Publicita je mu ukradená, chce, aby za něj mluvila jeho práce. Málokomu lze ale tuto otřepanou rozhovorovou frázi věřit tolik jako právě jemu – bylo mu teprve sedmnáct let, když ho ke svým projektům přizvali 50 Cent nebo Busta Rhymes.
Na rozdíl od víceméně koherentního debutu Electronic Dream zní novinka Dream World jako mladší sourozenec s ADHD poruchou. AraabMuzik se nejlépe tráví, když dokáže udržet své producentské ego na uzdě a vyhýbá se krkolomným gradacím a ostrým dropům, které skladbám Try Me, A.M. nebo Stadium House kradou potenciál. Spílat mu za to by ale znamenalo zapomínat, jakými cestami se na své hudební dráze ubíral a kolikrát balancoval na neostré hranici mezi hip hopem a EDM. Vždyť už v roce 2012 tvrdil, že „z hip hopu vyrostl“.
To ale nemění nic na tom, že AraabMuzik umí nejlépe udeřit na komoru, když na svém „empísíčku“ vykouzlí pomalejší, plíživě bolestivou nostalgií nasáklé tracky – jako Mind Trip nebo Adonis. Atmosféře Dream World ani neškodí, když se v úplném závěru alba odkloní od instrumentálek směrem k R’n’B a popovým vokálním kudrlinkám.
Oscilováním mezi introvertními beaty a tvrdými tanečními bangery přivedl AraabMuzik na novince k životu chaos, který není schopen ukočírovat. Jako by byl kočí, který úplně nesmyslně bičuje koně, aby zrychlili. Cesta je kodrcavá, až je člověk vlastně tak nějak rád, že už může vystoupit. Po chvilce rozmýšlení ale přece jen zalituje, jaká to mohla být vlastně krásná projížďka, kdyby AraabMuzik tak nehnal.
Hodnocení: 60 %
AraabMuzik – Dream World (AraabMuzik Label Group, 2016)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.