Taneční zvonkohra v režii Pantha du Prince

23. leden 2013

Pantha du Prince, vlastním jménem Hendrik Weber, se českému publiku představil v roce 2010 na festivalu Sperm jako sólista, který si vystačí s minimálním nástrojovým vybavením. Už o rok později zaplnil pódium se spoluhráči z The Bell Laboratory roztodivnými nástroji a představil program pojmenovaný Elements of Light. Jak spojení zvonkohry s taneční elektronikou dopadlo?

Velká řádka producentů na taneční elektronické scéně se během kariéry dostane do stadia, kdy má potřebu svoji muziku občerstvit. Jeff Mills se spojil se symfonickým orchestrem, Spooky desku Found Sound naplnili velkým množstvím industriálních zvuků a ruchů, John Tejada čím dál tím víc utíká od rovných beatů k bicím bočního projektu I'm Not a Gun a Aphex Twin si potřeboval tu a tam provětrat hlavu řádnou dávkou ambientu. I Němec Hendrik Weber, známější jako Pantha du Prince, měl podobnou potřebu, kterou po sérii koncertů představil aktuálně na studiovém albu Elements of Light s norskými spolupracovníky ze sdružení The Bell Laboratory.

Před vydáním předchozí řadovky Black Noise se Hendrik během dovolené ve Švýcarsku evidentně zamiloval do zdejší bukolické horské idyly. Už v roce 2010 procinkávaly nahrávkou Pantha du Prince zvonky a zvonečky všeho druhu (viz. singl Stick To My Side s hostujícím Pandou Bearem). Tentokrát ovšem na velebné tóny vsadil všechno a své taneční vize upravil tak, aby desítky zvonů a zvonků mohly být hlavním elementem jeho nahrávek.

02813635.jpeg

První „zvonkový“ koncert předvedl Pantha du Prince se svými spoluhráči The Bell Laboratory už před rokem a půl na festivalu v Oslu. Místo samotného Hendrika s pár elektronickými instrumenty byli návštěvníci konfrontováni s šesticí muzikantů, kteří obsluhovali nejen zvonkohru o 50 zvonech, ale také dvě marimby, švýcarský hang nebo různé perkusivní nástroje. Když jsem před třemi roky kritizoval album Black Noise, vyčítal jsem mu nešťastnou rozpolcenost mezi čistou taneční zábavou a vyšším uměním, které se Hendrik snažil propašovat do rovných beatů skrze řadu field recordings. Až na pár výjimek člověk cítil z desky potenciál, který se bohužel nepodařilo zúročit.

Letošní deska Elements of Light má od začátku výhodu v tom, že je postavena ne na tanečním základě, ale na živé souhře zvonů a dalších akustických instrumentů. Teprve posléze jsou surové „akustické myšlenky“ propojeny s elektronikou a možná i z toho důvodu má album introvertnější vyznění. Sound Pantha du Prince byl vždy charakteristický svým melancholickým vyzněním, které zvony svou akustickou podstatou na novince jen podtrhují. Album je tedy postavené na jednotlivých tónech zvonů, a i když skladby klušou ve středním tempu, svým atmosférickým pojetím lákají spíše k poslechu vsedě. Pouze ve středu Elements of Light Hendrik přiloží pod kotel a album začne mít parametry taneční desky.

Když jsem novinku Pantha du Prince poslouchal poprvé, nechal jsem ji znít v podkresu k jiné práci. Tichá reprodukce desce vůbec nesvědčí. Z celého toku hudby totiž trčí jednotlivé údery zvonů, které při třítónovém rozpětí velkou melodickou parádu neudělají. Pokud byste byli například zaměstnanci Ministerstva zahraničí a loretánská zvonkohra vám nevyhrávala pouze v každou celou hodinu, ale nepřetržitě, taky byste z toho nebyli dvakrát odvaření. Pokud si ale novinku poslechnete nahlas, nebo ještě lépe na sluchátka, pak vás čeká úplně jiný zážitek.

02813636.jpeg

Zážitek, který představí vzdušný prostor naplněný nejen tóny zvonů, ale řadou dalších akustických i elektronických elementů. Z šedivé nudy je náhle barevný zážitek umocněný netradičním nástrojovým složením. Úplně nejlépe ale celý projekt Elements of Light, alespoň podle videí, vyzní naživo. V této poloze je počínání Pantha du Prince nejen revoluční, ale zřejmě i nejvíce strhující.

Pantha du Prince – Elements of Light (Rough Trade, 2013)

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.