Tomáš Havlen: Moje hudební vzory pracují se starými nahrávkami, inspiroval jsem se u nich
Stopy jsou projekt Radia Wave, ve kterém nejzajímavější čeští producenti a producentky samplují archiv Českého rozhlasu. Poslední track z této série ke stému výročí instituce složil Tomáš Havlen, šedá eminence české alternativní scény, producent, mixing engineer a taky polovina elektronického dua post-hudba. Pojmenoval ho Sivá.
Track v sobě spojuje jeho aktuální hudební lásky, kterými jsou latinské rytmy i devadesátkové taneční žánry jako UK garage. Hudebník ve skladbě sampluje rytmiku z první rozhlasové nahrávky Karla Gotta, kterou v šedesátých letech jako vycházející hvězda nahrál s Tanečním orchestrem Českého rozhlasu. Objeví se tu i buben Dana Bárty, pak nečekaná superstar celé série Stopy, cimbálovka Technik Ostrava, nebo protestní píseň proti nacistické okupaci Neustupujte!.
„Hodně mých hudebních vzorů pracuje se starým materiálem, třeba producent J Dilla a scéna kolem něj. Sám jsem se tady chtěl nechat těmi archivními nahrávkami vést co nejdál a přidávat co nejmíň zvuku navíc. Takže rytmika je postavená na nahrávce Karla Gotta, všechny melodie zase vychází z písně Sivá hus, sivá,“ popisuje svůj tvůrčí proces Tomáš.
Jak skladba vznikala? Podívejte se na video:
Použité archivní materiály:
Použité archivní materiály:
Karel Gott a Taneční orchestr Československého rozhlasu – Sama řekla, že ho nemá ráda
Josef Laža a Cimbálová muzika Technik Ostrava – Sivá hus, sivá
Dan Bárta a Rozhlasový Big-Band Gustava Broma – Big Band Twist
Otakar Picka, Otakar Kučera, Alfons Šoun, SOČR a PSČR – Neustupujte!
Stopy jsou hudební projekt Radia Wave, který spojuje nerdskou fascinaci rozhlasovým archivem s láskou k elektronické hudbě. Oslovili jsme nejinspirativnější jména domácí producentské scény, aby za pomoci metody samplingu využili archivní rozhlasové nahrávky a použili je v autorských skladbách. Oslovení umělci měli k dispozici kurátorovaný výběr toho nejzajímavějšího, co hudební a slovesný archiv za sto let existence nashromáždil. Za projektem stojí autorský tým Anety Martínkové, Jana Jaksmanického a Terezy Kunderové.
Sampling je metoda práce se zvukovým materiálem v současnosti oblíbená v rapu nebo popu. Už existující nahrávky nebo jejich části se znovu využívají při tvorbě nových skladeb. Kořeny má mimo jiné i ve francouzském veřejnoprávním rozhlase.
Související
-
Rozhlasový archiv mě fascinuje, track Cape odráží jeho příběhovost. Tokyo Drift otevírá sérii Stopy
Jak zní, když se spojí fascinace rozhlasovým archivem s láskou k elektronické hudbě? Sérii Stopy otevírá svou skladbou pražská hudebnice Tokyo Drift.
-
LVCIFER: Dělám rap beats nebo hudbu do reklam, v tracku Last Dance se vracím k jazzovým kořenům
Druhou skladbu ze série Radia Wave Stopy obstaral producent Lukáš Mutňanský aka LVCIFER. Při práci na tracku Last Dance si podle vlastních slov užil hlavně volnost.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.