Rozhlasový archiv mě fascinuje, track Cape odráží jeho příběhovost. Tokyo Drift otevírá sérii Stopy
Jak zní, když se spojí fascinace rozhlasovým archivem s láskou k elektronické hudbě? To ukazuje projekt Stopy, který spouští Radio Wave v rámci oslav stého výročí vzniku Českého rozhlasu. Špička domácí producentské scény v něm dává druhý život zapomenutým rozhlasovým nahrávkám ve svých autorských skladbách. Sérii otevírá svým trackem pražská hudebnice Tokyo Drift.
V průběhu celého týdne se na sociálních sítích a webu Radia Wave budou postupně objevovat samotné skladby i videa, ve kterých hudebníci a hudebnice ve svém pracovním prostředí vysvětlují tvůrčí proces se Stopami spojený.
Jako první svůj podmanivý track Cape představuje producentka Pavla Bastlová aka Tokyo Drift, která metodě samplování podle vlastních slov v nedávné době úplně propadla. Ve skladbě vysamplovala záznamy živých vystoupení cimbálové muziky Technik Ostrava, Vladimíra Merty nebo Symfonického orchestru Pražského rozhlasu.
„Chtěla jsem, aby můj track odrážel příběhovost, kterou v sobě má rozhlasový archiv. Proto nemá klasickou písňovou formu, ale působí spíš jako takové pásmo,“ říká.
Jak skladba vznikala? Podívejte se na video:
Použité archivní materiály:
Pražské pěvecké kvarteto – Ach, synku, synku
Váša Příhoda a Symfonický orchestr Pražského rozhlasu – Koncert pro housle a orchestr a moll (3. věta)
Josef Laža a Cimbálová muzika Technik Ostrava – Sivá hus, sivá - PANEL Č. 4 (1959–1968)
Vladimír Merta – Kecy, kecy, kecy, kecy
Iva Bittová a Jihočeská filharmonie – Zelený víneček
Stopy jsou hudební projekt Radia Wave, který spojuje nerdskou fascinaci rozhlasovým archivem s láskou k elektronické hudbě. Oslovili jsme nejinspirativnější jména domácí producentské scény, aby za pomoci metody samplingu využili archivní rozhlasové nahrávky a použili je v autorských skladbách. Oslovení umělci měli k dispozici kurátorovaný výběr toho nejzajímavějšího, co hudební a slovesný archiv za sto let existence nashromáždil. Za projektem stojí autorský tým Anety Martínkové, Jana Jaksmanického a Terezy Kunderové.
Sampling je metoda práce se zvukovým materiálem v současnosti oblíbená v rapu nebo popu. Už existující nahrávky nebo jejich části se znovu využívají při tvorbě nových skladeb. Kořeny má mimo jiné i ve francouzském veřejnoprávním rozhlase.
Související
-
LVCIFER: Dělám rap beats nebo hudbu do reklam, v tracku Last Dance se vracím k jazzovým kořenům
Druhou skladbu ze série Radia Wave Stopy obstaral producent Lukáš Mutňanský aka LVCIFER. Při práci na tracku Last Dance si podle vlastních slov užil hlavně volnost.
-
Tomáš Havlen: Moje hudební vzory pracují se starými nahrávkami, inspiroval jsem se u nich
Poslední track ze série Stopy ke stému výročí Českého rozhlasu složil Tomáš Havlen, šedá eminence české alternativní scény a a polovina dua post-hudba. Pojmenoval ho Sivá.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka