Tupac žije! Průvodce populárními hudebními konspiračními teoriemi

24. listopad 2017
Tupac

Poslední rok se na stránkách renomovaných hudebních serverů čím dál častěji objevuje bizarní spekulace o smrti punkrockové hvězdy Avril Lavigne a jejím nahrazení dvojnicí. I když je takřka všem zúčastněným jasné, že jde o fabulaci, nekonečné debaty pod články na Guardianu, BBC nebo třeba Noisey ukázaly, že konspirační teorie jsou neoddělitelnou součástí popové mytologie.

Dodnes neobjasněná vražda amerického rappera Tupaca Shakura je možná jedním z nejslavnějších zdrojů dodnes živých popkulturních konspiračních teorií. Škála, na které se spekulace pohybují, je značná, od prokletí hvězd, které umírají do sedmadvaceti let, vraždy na objednávku CIA přes rappera žijícího v úkrytu programu na ochranu svědků na Novém Zélandu nebo na Kubě po nespočet fotek a videí, které mají zachycovat Shakura, jak se dodnes podílí na chodu americké kultury. Asi nejpopulárnějším důkazem Tupacovi nesmrtelnosti je třináct let staré krátké video z Kuby, které ukazuje producenta Suge Knighta, jak s osobou snímanou zezadu vtipkuje na účet již zesnulého rapperova protivníka Biggieho. Klip k dnešnímu dni nasbíral více než tři miliony zhlédnutí a je nutno uznat, že Suge Knightův neznámý přítel hvězdu East Coast rapu s trochou fantazie připomíná. Tupacova smrt a spekulace kolem ní vykreslují několik základních typů spikleneckých teorií, které se v popové mytologii vyskytují.

Nejčastěji konspirace vycházejí jednoduše z toho, že se fanoušci odmítají smířit se smrtí své oblíbené hvězdy. Elvise vídali američtí občané v obchodních centrech dennodenně ještě do konce devadesátých let. Mezi dalšími hvězdami, které měly nafingovat svou smrt, je třeba i Michael Jackson, který se před zraky světa má ukrývat v Kanadě, Jim Morrison, kterého potkávají obyvatelé New Yorku jako bohémského bezdomovce, nebo třeba Kurt Cobain, který dodnes zpívá a hraje na kytaru, jen se jmenuje Rivers Cuomo a šéfuje Weezer.

Nedůvěra v oficiální verzi smrti hvězdy se také projevuje vírou v špinavé pozadí tragédie. Do této kategorie spadá kromě objednávky vraždy Tupaca americkou vládou také smrt Marilyn Monroe, za jejímž koncem by také měla stát CIA – jejím cílem bylo přerušit nebezpečně se vyvíjející vztah mezi herečkou a tehdejším prezidentem J. F. Kennedym (jehož smrt je také opředena nespočtem spekulací). Americká vláda by podle mnohých měla nést zodpovědnost za záhadné zmizení letadla, které pilotoval jazzový kapelník Glenn Miller. Miller údajně působil jako špión v druhé světové válce, jeho zřícení do kanálu La Manche má být výsledkem nevydařené ututlané mise. Dodnes neobjasněná vražda Tupacova rivala Notorious B.I.G., který byl zastřelen v L.A. na jaře 1997, přirozeně také vyvolává nespočet spekulací. Část fanoušků věří v to, že šlo o odplatu za Biggieho napojení na vraždu Shakura, šílenější teorie obviňují šéfa labelu Death Row Mariona Knighta, že využil své konexe u losangeleské policie a celý incident zosnoval, aby udržel při životě rivalitu mezi rapem amerického západního a východního pobřeží.

Jim Morrison

Hip hop miluje konspirace

Rapová kultura má ke konspiračním teoriím obecně blízko. Nejde jenom o spekulace obklopující další předčasně zesnulé interprety (Aaliyah, Eazy-E, Pimp C), mnohé příběhy podrývající oficiální výklad historie jsou dnes už naprosto organickou součástí rapové kultury. Podle newyorského rappera J-Zonea je nedůvěra v mainstreamové narativy přirozenou reakcí na institucionalizovaný rasismus, kterému afroamerická komunita již několik dekád čelí, a důsledkem ztráty víry ve vše oficiální. Nejvýraznější příklad spiklenecké teorie, která je dnes již neoddělitelnou součástí hiphopové mytologie, je přesvědčení, že crack a AIDS jsou jen nástroje rasového boje, které proti Afroameričanům vyvinula americká vláda na příkaz Ronalda Reagana. Své o tom ví i Kanye West, který v tracku Crack Music rapuje „Jak zastavit Černé pantery? Ronald Reagan na to má odpověď“.

Nedůvěra v oficiální struktury se odráží i ve vnímání vlivu a úspěchu afroamerických hvězd. Paranoidnější část publika například nechce věřit zaslouženosti úspěchu Jay-Z a Beyoncé. Tento manželský pár se podle nich dostal na vrchol popularity díky svému napojení na celosvětovou iluminátskou síť. Příslušnost k osvícené tajné společnosti by mimo jiné měla potvrzovat jména jejich potomků. Blue Ivy má být například akronym „Born Living Under Evil, Illuminati’s Very Youngest“ (Narozená žijící ve zlu, iluminátská nejmladší).

Náchylností ke konspiračním teoriím ale netrpí pouze hiphopové publikum. Samotní interpreti čas od času vzbudí pozornost, když se k jedné ze spekulací začnou vyjadřovat i oni. Lil Wayne dokonce v roce 2006 vydal track Georgia Bush, ve kterém rapuje o zapojení amerického prezidenta do humanitární katastrofy po hurikánu Katrina. Tehdejší prezident George W. Bush podle Waynea odmítl financovat pomoc oblastem zasaženým živelní pohromou, a to proto, že většina postiženého chudého Jihu byla obývána černochy. Chris Brown v roce 2014 tweetoval, že Ebola je další z prostředků, kterým vláda kontroluje růst populace, atlantský popový rapper B.O.B pravidelně zásobuje sociální sítě paranoidními příspěvky o tom, že země je placatá, a Lupe Fiasco zase tvrdí, že byl v dětství unesen mimozemšťany. Dokonce má prý pod kůží implantát, který mu tam vetřelci zanechali.

Beyoncé si jednu ze dvou sošek odnesla v kategorii Best Urban Contemporary Album, kam porota Grammy každoročně „uklízí“ afroamerické hudebníky a hudebnice

Paul is dead, dvojníci mrtvých hvězd

Jedna z nejdůmyslnějších a nejdéle živých konspiračních teorií také původně vychází z nespokojenosti společnosti se statem quo. V roce 1969 na amerických univerzitách bylo stále při síle antiválečné pacifistické hnutí, jehož původní popkulturní symboly se ale v očích mnoha fanoušků zdiskreditovaly. The Beatles byli v roce 1969 americkému revolučně laděnému publiku vzdálení a jejich životní styl ovlivněný úspěchem buržoazně krotký. Ještě než stihl v závěru roku John Lennon ohlásit svůj úmysl kapelu opustit, začala na amerických univerzitách kolovat fáma, že Paul McCartney je ve skutečnosti už tři roky po smrti a byl nahrazen dvojníkem. První spekulace na toto téma se začaly objevovat už v roce 1967, většího věhlasu ale legenda dosáhla až v okamžiku, kdy se pár textů na toto téma publikovaných v amerických univerzitních časopisech chopil rádiový DJ Russ Gibb, který teorii věnoval celý pořad. Do konce měsíce už zpráva obletěla celou Ameriku a začala žít vlastním životem. Fanoušci začali poslouchat nahrávky Beatles pozpátku, aby nalezli stopy, které dokazují, že McCartney zemřel při autonehodě v roce 1967 a zbytek kapely do písní a obalů alb šifruje pravdivou verzi událostí. Klíčové „důkazy“ našli na tzv. bílém dvojalbu – když si pustili pozpátku track Revolution #9, zjevila se zde opakovaná fráze „Turn me on dead man“. V písni I’m So Tired pak Lennon pozpátku říká: „Paul is dead, man, miss him, miss him.“ (Kompletní seznam domnělých odkazů najdete například zde.)

Konspirační teorie dostaly nový náboj s rozvojem internetu po roce 2000. Obskurní zákoutí diskuzních fór, jako je například Reddit, poskytují živnou půdu dávno pozapomenutým spekulacím (což se ostatně stalo i mccartneyovské teorii), zároveň ve stejném prostoru každý den přibývají stovky příspěvků vytvářející stále nové teorie. Z tohoto prostředí pochází i další fáma, která hledá za vývojem popové ikony utajenou smrt a následné nahrazení dvojníkem.

Kanadská hvězda Avril Lavigne se měla někdy mezi lety 2003 a 2004 zhroutit pod tíhou slávy a rodinné tragédie a spáchat sebevraždu. Její label BMG pak prý kvůli už takřka hotovému druhému albu přemluvil oficiální dvojnici Melissu Vandellu, aby natrvalo zaujala její místo. Původ této spekulace lze dostopovat až k článku publikovanému na brazilském blogu Avril Esta Morta v roce 2012, od té doby fanoušci vrší hromady důkazů, které mají prokazovat, že jejich milovaná hvězda je již dávno po smrti. Většinou tím i vysvětlují, proč jsou novější nahrávky Lavigne tak nesnesitelné. Na popularitě této konspirační teorie nic nemění ani fakt, že se autor původního článku přiznal, že celá fáma byl jen experiment, kterým chtěl dokázat, jak je jednoduché šířit dezinformace.

V popové mytologii mají své místo i propracované metanarativy. Podle některých David Bowie svým albem The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars z roku 1972 předpověděl příchod mesiáše popuKanyeho Westa. Další věří tomu, že podobnost maskovaného rockabilly zpěváka Jimmyho „Oriona“ Ellise s králem rock-and-rollu Elvisem Presleym není čistě náhodná, jde totiž o stejnou osobu.

Bizarní síť spekulací obklopuje Lady Gaga. Ta by měla být zapojená do satanistické církve a také by podle všeho měla mít na svědomí více než jednu vraždu. Kromě toho, že se v roce 2012 podílela na smrti Lou Reeda, který měl odmítnout spolupráci na jejím novém albu Artpop a následně ji prý nařknul z plagiátorství, celá kariéra Gagy má být postavená na vraždě a krádeži identity mladé zpěvačky a skladatelky Liny Morgany. Bývalá spolupracovnice začínající Lady Gaga spáchala sebevraždu těsně předtím, než se Stefani Joanne Angelina Germanotta proslavila pod novým pseudonymem a s novou imagí, kterou měla ukrást právě od Liny Morgany. Tato teorie je kromě jiného fascinující počtem domnělých důkazů vraždy a množstvím lidí, kteří se celým případem zabývají.

Na závěr je dobré připomenout, že i československý pop má své konspirační teorie. Nejvíce z nich se asi točí kolem smrti Jiřího Schelingera. Spekulace kolem ní zahrnují klasické „tupacovské“ verze smrti, od objednávky tajné policie po představy o tom, že tělo vylovené z Dunaje v roce 1981 nepatřilo slavnému zpěvákovi, ale dvojníkovi, a Schelinger si někde užívá zasloužený důchod. Urban legenda, která v 80. letech vykreslovala komunistického ministra Lubomíra Štrougala jako donchuána a milence českých hereček a zpěvaček, si dokonce našla cestu do současné literatury v románu Karla Veselého Bomba Funk. Vzhledem k obecné oblibě konspiračních teorií u nás i v zahraničí a čím dál tím nepřehlednější scéně internetových portálů, na kterých je možné publikovat ledasco, je tak jen otázkou času, kdy získá větší popularitu fáma týkající se nějakého z protagonistů současné české populární hudby.

Jiří Schelinger
Autor:Jonáš Kucharský

Další články autora