Tyjátr: Za vlčího zpěvu v La Loba

31. prosinec 2013

Sláma a hromada pravých zvířecích kostí, tak takhle vypadá scénografie k novému představení souboru Lenka Vagnerová & Company. Po úspěšných choreografiích Mah Hunt a Jezdci pokračuje přední česká choreografka i nadále v tématu vztahu člověka a přírody. Společně s dramaturgem Zdeňkem Jecelínem sáhli pro svůj nový projekt po staré legendě o vlčí ženě.

„Původní příběh, ze kterého jsme vycházeli, je o ženě, která putuje krajinou různě po světě a sbírá kosti různých tvorů, které zvláštním způsobem staví dohromady, tím jim navrací život, ale také ho zároveň umí vzít. Ale to je velmi jednoduše řečeno,“ vysvětluje choreografka Lenka Vagnerová, která příběh připravila pro dvě ženské performerky – tanečnici Andreu Opavskou a zpěvačku Janu Vébrovou.

Obě dohromady nabízejí divákům obraz toho, jak legendární vlčí žena mohla vypadat. Společně sdílejí jedno tělo, jeden hlas a ubíjející samotu. Těsný, organický kontakt mezi hudební a taneční složkou působí na scéně skoro magicky. „Většinu času jsme zkoušeli všichni dohromady, protože jsem nechtěla, aby inscenace vznikala stejným způsobem jako jiné choreografie, kdy se na hudbu připravuje tanec nebo naopak, ale obě dvě složky se v podstatě dlouhodobě neovlivňují. Při práci na téhle inscenaci byl celý tým, se kterým dlouhodobě pracuji, neustále spolu,“ popisuje práci Lenka Vagnerová, která v hudbě vsadila na skladatele Ivana Achera a sound designérku Evu Hamouzovou. Uhrančivý hlas zpěvačky Jany Vébrové místy nerozeznáte od autentického vrčení vlků, do hlasu se opírá s takovou vervou, že z ní prakticky není možné spustit oči.

„La Loba znamená v překladu vlčice, ale rozhodně to není představení o zvířatech, je to spíš o té ženě, která pro mě nějakým způsobem představuje samotnou zemi: bojuje, recykluje, život bere a vrací neustále dokola,“ uzavírá rozhovor choreografka Lenka Vagnerová. Její práce na české taneční scéně vyniká především lehkostí a humorem. I v případě La Loby se celkový nádech inscenace pohybuje na pomezí magického rituálu a grotesky. Vagnerová se přitom nesoustředí jenom na tanec, ale na celkový jevištní výraz: důležitou složkou představení jsou i momenty herecké a light design. Ten choreografka svěřila Michalu Křížovi, který byl za jejich poslední společnou inscenaci Jezdci nominován na cenu Institutu světelného designu. Nominaci festivalu Česká taneční platforma za Tanečnici roku obdržela i další členka souboru Andrea Opavská. Jezdci byli na témže festivalu nominováni na Inscenaci roku.

02885897.jpeg

Jako další projekt plánuje soubor Lenka Vagnerová & Company spolupráci s německým choreografem Felixem Landererem z Hannoveru. Tančit v něm budou čeští i němečtí tanečníci. Premiéra by se měla uskutečnit během podzimu roku 2014.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.