Tyjátr: Corrupt Tour znovuobjevila mikrokosmos malostranských zákoutí

Ufon tančí v ulicích Prahy
Ufon tančí v ulicích Prahy

Předvánoční období není úplně obvyklým časem, kdy se připravuje pouliční nebo exteriérové divadlo. Organizace Corrupt Tour se ale přesto vydala na procházku uličkami zimní Prahy. Účastníky site specific přivedla na místa, která turistickým běsněním ztratila svůj obsah, a znovu objevuje jejich ztracenou paměť.

Cestovní kancelář Corrupt Tour se sice specializuje na turistické obhlídky míst spojených s korupčními aférami a jednáním, ale v novém divadelním projektu YT – Prague Astronomy City Dance Sci-fi udělali tvůrci výjimku. Soustředili se čistě na zážitek z procházky městem, konkrétně pražským podhradím a Malou Stranou. Namísto klasického turistického průvodce účastníky prováděl ufon YT, který se vrátil na Zemi po čtyřech stel letech a Prahu naposledy zažil při alchymistickém i vědeckém boomu v sedmnáctém století.

Pouť začínala na stanici metra Malostranská a pokračovala Valdštejnskou ulicí přes Valdštejnské náměstí do gotického sklepení coworkingového centra Sněmovní 7 a končila v Thunově ulici před bustou Winstona Churchilla. Ufon YT, tedy tanečník a performer Radim Klásek v neoprenovém kostýmu, pobízel diváky, aby si všímali drobných detailů na ulicích i budovách, které by jinak ani nevnímali, jako např. pomníku Milady Horákové na Pětikostelním náměstí nebo záhadných, nikam nevedoucích dveří mezi ulicemi Sněmovní a U Zlaté studně.

Ufon tančí ulicemi Prahy

Vizuálně nepřehlédnutelnou postavičku nebylo možné ani přeslechnout. Na zápěstí měla připevněný MP3 přehrávač s dostatečně silným reproduktorem a elektronické kompozice určovaly intenzitu přebíhání z jedné strany silnice ulice na druhou, všemožné akrobatické zavěšování za nohy v plotech nebo šplhání po pouličním osvětlení. Převážně venkovní produkci proložil režisér, autor konceptu a ředitel Corrupt Touru Petr Šourek komorní, interiérovou částí. Ve sklepě podobném alchymistické laboratoři naopak reálnou Prahu odstřihl a účastníky přenesl do mysteriózního bezčasí. Základem pro výlet do tmy byla reprodukce Keplerových myšlenek i jeho vědockofantastických vizí cesty na Měsíc. Snová pasáž vyvrcholila minimalistickou, až alchymistickou laser show. Performer vstoupil mezi dva zelené paprsky, zvýrazněné párou ze spuštěné varné konvice. Díky brožím na jeho kostýmu házely lasery odlesky a na oblý strop vykreslily stylizovanou hvězdnou oblohu, astronomickou show jako v planetáriu.

Tou nejpodstatnější částí projektu byla ale pouliční hra. Klásek do svých živelných tanečních kreací, skákání, běhání zapojoval kromě účastníků také kolemjdoucí, pochůzkáře nebo mnohdy vyděšené turisty. Někteří se spontánně přidávali a s ufonem si zatančili. Byl to zážitek, který nenabízí žádný z dostupných bedekrů. Petr Šourek naboural nepřetržité plynutí davu od památky k památce a zpomalil ho, vzbudil jeho zájem něčím výstředním a neobvyklým. Vrátil jedinečnou atmosféru i magii jinak opomíjeným místům a dokázal, že i veřejný prostor v turisticky vytížené lokalitě není pouhá relikvie, vyprázdněná nádoba, ale živoucí organismus, který si zaslouží pozornost.  

Ufon tančí ulicemi Prahy