V devadesátkách jsem se cítil jako hlavní postava Míst, říká režisér Radim Špaček

18. září 2014

Nový český film režiséra Radima Špačka a scenáristy Ondřeje Štindla o dospívání na malém městě je říznutý maloměstským westernem a pokusy vystihnout atmosféru v místě, kde se ani v divokých devadesátkách nic neděje. O tom, co je na filmu nejvíc přitahovalo, jak funguje tvůrčí chobotnice Špaček-Štindl-Šlajer-Kačer na place a jak moc je pro film důležité zasazení do 90. let, jsme mluvili s Radimem Špačkem a představitelkou jedné z trojice hlavních postav – Johanou Matouškovou.

„I když je o dost větší introvert, vnímal jsem ho jako svoje alter ego,“ vysvětluje Radim Špaček svůj vztah k hlavnímu hrdinovi, který je pro něj nejsilnější spojnicí s filmem. „Říkal jsem si, že mi to bude blízký, že snad dokážu postihnout tu dobu a charaktery mladých lidí, co nezávazně blbli, aniž by věděli, že za prvním rohem dostanou přes hubu,“ vysvětluje svoje rozhodnutí natočit v týmu se Štindlem další film ještě předtím, než dotočili Pouta.

03210044.jpeg

Řeč byla o i tom, co vlastně ve filmu zbylo z devadesátek a jak se režíruje podle literárního scénáře složeného ze stylizovaných dialogů. „Někdy to na papíře vypadá perfektně a líbí se mi to, když pak ale slyším, jak to říkají mladí herci, tak to tahá za uši,“ říká Špaček a zdůrazňuje nutnost citlivého režisérského vedení. Původní verze Štindlova scénáře se prý výrazně proměnila i ve střižně: „Jestli někdo říká, že Ondřej Štindl je nejhorší scenárista, tak má možná pravdu, ale můžu za to i já,“ směje se.

Kromě Špačka a Štindla měl na výslednou podobu filmu velký vliv i kameraman Jaromír Kačer a producent Vratislav Šlajer. „Na mě zbyla právě práce s herci. Na výběru prostředí a protagonistů se podílíme všichni, na place pak chráním herce od Jaromíra Kačera, aby jim to příliš nekomplikoval, snažím se je uvolnit, aby nebyli ve stresu, protože je to jenom film. Mezitím chodí Ondřej a tu zadumaným, tu vraždícím pohledem nás pozoruje, občas něco okomentuje, občas něco poradí,“ popisuje Špaček práci na filmu a na poznámku, že Štindla vykreslil jako postavu Zdeňka Svěráka z filmu Trhák, se smíchem přikyvuje: „Několikrát mě napadlo, že mu na premiéru koupím stan.“

03210045.jpeg

Johana Matoušková ve studiu mluvila o tom, jaké to je, když hrajete ve svém prvním filmu, a taky o tom, že by byla ráda, kdyby u nás vznikl dobrý horor. „Bavilo by mě hrát tu, co se leká a utíká,“ říká herečka, kterou i při natáčení Míst nejvíc bavily akční scény, kde se utíká, rve, hádá. Šipku z pódia do publika za ni prý dublérka neskákala. Rozhovor si poslechněte tady.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.