V kampani chybí diskuse o tom, v čem Česko vyniká, říká politoložka Eva Lebedová
„Každý volič by měl sledovat média, aby měl představu o vystupování jednotlivých kandidátů a taky znát pravomoci prezidenta, aby neměl očekávání, která budoucí hlava státu naplňovat nemůže,” radí politoložka Eva Lebedová z Katedry politologie a evropských studií na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci v doprovodném rozhovoru k minisérii Na Hradě.
V pátek a v sobotu 13. a 14. ledna proběhne v Česku první kolo prezidentských voleb. Miliony voličů a voliček budou už potřetí rozhodovat o nové hlavě státu přímou volbou.
„Jako by chyběla diskuse o tom, v čem má Česko vynikat. Budoucí prezident by mohl ve spolupráci s dalšími sektory a vlivnými skupinami uvnitř společnosti nasměrovat vizi nebo koncepci, kam by měla Česká republika jít. Máme tady řadu odvětví, kterým v zahraničí chybí dobrý marketing a prezident může přispívat k pozitivnějšímu nadšení uvnitř společnosti i k pozitivnějšímu obrazu v zahraničí,“ hodnotí vrcholící kampaň politoložka.
Čtěte také
Strategie jednotlivých týmů uchazečů o Hrad v kampani je různá, když se zaměříme na cílení na prvovoliče a skupiny voličů do 30 let, říká Lebedová: „Určitě nestačí jen atraktivní využívání sociálních sítí. Je potřeba mladé voliče oslovit svým nadšením, entusiasmem a tématy, která mladé lidi zajímají.“
Tweety a posty na Facebooku nebo Instagramu, kde jsou rodinní příslušníci kandidátů, cukroví, volnočasové aktivity nebo pózy s domácími mazlíčky, mají vyvolat emoce. „Součástí volebního rozhodování je znalost hodnotových postojů kandidátů, takže se logicky v průběhu kampaně nestačí věnovat jen tématům souvisejícím s pravomocemi prezidenta. Strategií dobrých týmů je přiblížit kandidáta z hlediska jeho osobnosti, protože fungují emoce, které si pak s kandidátem spojujeme,“ vysvětluje politoložka.
Poslechněte si celý rozhovor!
Na Hradě je minisérie vysílaná u příležitosti volby prezidenta České republiky v roce 2023. Čtyři mladé osobnosti veřejného dění se v ní vžijí do role nově zvoleného prezidenta nebo prezidentky. Markéta Vozková přemýšlí o tom, jak má hlava státu vystupovat, ovlivňovat veřejné dění nebo řešit konflikty. Součástí každé epizody je i prezidentský kvíz.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.