V kampani chybí diskuse o tom, v čem Česko vyniká, říká politoložka Eva Lebedová
„Každý volič by měl sledovat média, aby měl představu o vystupování jednotlivých kandidátů a taky znát pravomoci prezidenta, aby neměl očekávání, která budoucí hlava státu naplňovat nemůže,” radí politoložka Eva Lebedová z Katedry politologie a evropských studií na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci v doprovodném rozhovoru k minisérii Na Hradě.
V pátek a v sobotu 13. a 14. ledna proběhne v Česku první kolo prezidentských voleb. Miliony voličů a voliček budou už potřetí rozhodovat o nové hlavě státu přímou volbou.
„Jako by chyběla diskuse o tom, v čem má Česko vynikat. Budoucí prezident by mohl ve spolupráci s dalšími sektory a vlivnými skupinami uvnitř společnosti nasměrovat vizi nebo koncepci, kam by měla Česká republika jít. Máme tady řadu odvětví, kterým v zahraničí chybí dobrý marketing a prezident může přispívat k pozitivnějšímu nadšení uvnitř společnosti i k pozitivnějšímu obrazu v zahraničí,“ hodnotí vrcholící kampaň politoložka.
Čtěte také
Strategie jednotlivých týmů uchazečů o Hrad v kampani je různá, když se zaměříme na cílení na prvovoliče a skupiny voličů do 30 let, říká Lebedová: „Určitě nestačí jen atraktivní využívání sociálních sítí. Je potřeba mladé voliče oslovit svým nadšením, entusiasmem a tématy, která mladé lidi zajímají.“
Tweety a posty na Facebooku nebo Instagramu, kde jsou rodinní příslušníci kandidátů, cukroví, volnočasové aktivity nebo pózy s domácími mazlíčky, mají vyvolat emoce. „Součástí volebního rozhodování je znalost hodnotových postojů kandidátů, takže se logicky v průběhu kampaně nestačí věnovat jen tématům souvisejícím s pravomocemi prezidenta. Strategií dobrých týmů je přiblížit kandidáta z hlediska jeho osobnosti, protože fungují emoce, které si pak s kandidátem spojujeme,“ vysvětluje politoložka.
Poslechněte si celý rozhovor!
Na Hradě je minisérie vysílaná u příležitosti volby prezidenta České republiky v roce 2023. Čtyři mladé osobnosti veřejného dění se v ní vžijí do role nově zvoleného prezidenta nebo prezidentky. Markéta Vozková přemýšlí o tom, jak má hlava státu vystupovat, ovlivňovat veřejné dění nebo řešit konflikty. Součástí každé epizody je i prezidentský kvíz.
Související
-
Vi Huyen Tranová Na Hradě: První žena s vietnamskými kořeny v čele státu, to je výzva
„Ve společenských změnách vidím obrovský potenciál k progresivitě,“ říká Vi Huyen Tranová, další ze čtyř osobností, které se v podcastu Na Hradě vžily do role hlavy státu.
-
Petr Doubravský Na Hradě: Radikální lásku! Jako prezident oslovím to lepší v lidech
„Budu prezidentem, který spojuje tím, že pojmenovává konflikty,“ říká aktivista a student environmentálních studií Petr Doubravský v podcastu Na Hradě.
-
Markéta Popelářová Na Hradě: Prezidentka může mluvit o mateřské dovolené, menstruaci i body shamingu
„Spousta žen se setkává s body shamingem, netýká se to jen vysoce postavených,“ říká učitelka Markéta Popelářová, která se vžila do role prezidentky v podcastu Na Hradě.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.