Vanessa nabízí protijed na dnešní dobu

11. prosinec 2013

„Tak jsem si konečně pustil toho Řezníka a jsem hrdej na to, že jsou tady ještě takovýhle lidi. A říkám, že jen díky lidem, jako je on, oddělíte zrno od plev,“ prohlásil na adresu propírané kauzy Českého slavíka známý provokatér Samir Hauser, který v letošním roce dokopal tvrdě elektronickou Vanessu k další desce. Není divu, že čerstvá kolekce dostala název Antidotum – protijed.

Předchozí návratové album Ave Agony byl splněný sen mnoha fanoušků domácí tvrdé elektroniky. Jen na pražském křtu této desky Vanessy se jich objevila před čtyřmi roky více než tisícovka. Kdo čekal spuštěnou lavinu koncertů a plynulé navázání na triumfální jízdu kapely první polovinou 90. let, ten docela rychle vystřízlivěl. Pár dalších vystoupení, náznak nového repertoáru a pak už jen ticho. V rozhovoru na Radiu Wave před čtyřmi roky Mirek Papež prohlásil, že kdyby se do kapely nevrátil Dan Rodný, tak by do toho také nešel. Letos je Dan Rodný mimo hru, přesto je Vanessa stále naživu. Je to dobře, nebo špatně?

Samir Hauser v čerstvém rozhovoru pro portál Musiczone.cz označil Dana Rodného za „znehodnocenej talent“ a je pravda, že Danovy příspěvky na Ave Agony jsou svérázně podmanivé kousky mísící tvrdou elektroniku s dřevním rock’n’rollem. Dohromady s přeci jen tradičnějším rukopisem Mirka Papeže udělaly z nedopečeného návratu po právu událost roku. Tentokrát je hudebně-kreativní síla čistě na Papežových bedrech a Antidotum působí více homogenně. A je jedno, jestli jsou za sebou seskládaná rammsteinovka Dobře organizovaná tlupa, špinavé EBM Necrodisco nebo „ropotámovské“ psycho Véna s kudlou s nečekaným hostem Vladimírem Hirschem. Punkové či rockabilly úkroky z minula, které byly jasně Danovou volbou, na novince prostě nenajdeme. Vanessa neopisuje, a dokonce i jinak lehce rozpoznatelný Papežův rukopis je velmi dobře aranžérsky zamaskován pod producentským vedením hvězdného Johna Fryera.

To, že se Vanessa nespoléhá pouze na silnou hudbu, ale že základem každé kolekce kapely jsou také svérázné texty Samira Hausera, je už jistá samozřejmost. Lovec příběhů české galerky, ostrý ironik a komentátor dění okolo sebe i ve společnosti tentokrát zabrousil v minulosti (Dobře organizovaná tlupa nebo Véna s kudlou), obouvá se do krutosti tohoto světa (Fuck B.), mapuje důsledky jednání dnešní odlidštěné společnosti (Holky z gymplu, Smutný pán, ...), uvědomuje si vlastní stárnutí (Krev teenagerů) a nezapomíná přidat pár historek z vlastních drogových eskapád (Necrodisco). Všechna tato témata od Vanessy už dobře známe. Přesto je Samir dokáže znovu popsat poutavě a přesně. Jen mne už delší dobu zaměstnává představa, jak vypadá unavený hranostaj.

03022869.jpeg

Antidotum je silnou deskou. Možná silnější, než se z rozehrané hry Vanessy dalo usuzovat. Hudební klišé míjí obloukem, přitom přichází se silným materiálem, který ani v zahraničí nemá blízkého příbuzného. Definitivním stvrzením kvality jsou pak Samirovy texty, u kterých není problém uvěřit (na rozdíl od Řezníkových útvarů), že jsou poctivě prožité. Nekorektní pohled na současný svět má své další napínavé pokračování.

Hodnocení: 80 %
Vanessa – Antidotum (X Production, 2013)

03022867.jpeg
autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Nejposlouchanější

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.