Vina a zvonění v uších. Swans umí podat hluk čitelně, ale na novince Leaving Meaning se ztišili

20. listopad 2019

Démonický dirigent nebo diktátor na pódiu. Michael Gira si za čtyři dekády na hudební scéně vysloužil různá jména a svědci koncertů Swans mohou mnohá z nich jen potvrdit. Za takovou dobu si jeho hlučný ansámbl prošel kontrastními fázemi, Gira ho několikrát rozpustil a zase složil – jednu z nejdelších fází ukončil před třemi lety, a aniž by odpočíval, sestavil Swans znovu. 

Přerod symbolizuje aktuální nahrávka Leaving Meaning, kterou s námi v Komplexu probral oddaný fanoušek Swans, publicista Lukáš Grygar.

„Swans nebyli v osmdesátých letech jen hlučná, industriální, chaotická kapela, za kterou ji mnoho lidí má,“ ohlíží se Lukáš hned na úvod a připomíná, že Michael Gira měl pestré dospívání, včetně zastávky v jeruzalémském vězení. „Swans dovedou podat hluk čitelně a kreativně, nejsou to ony pověstné stěny hluku, a to se málo zdůrazňuje,“ vysvětluje host Komplexu. Možná paradoxně se Swans podařilo prorazit s coverem Love Will Tear Us Apart od Joy Division. „Díky tomu v roce 1989 natočili album The Burning World, což Gira zpětně považuje za krok špatným směrem. Ta produkce je všelijaká, ale ukazují se tu momenty, které Gira následně zúročí,“ tvrdí Lukáš. Minimálně k songu God Damn the Sun se vůdčí postava Swans ještě vrátí několikrát na svých (neo)folkových deskách a špatná zkušenost s velkým vydavatelstvím Giru přiměje založit vlastní label Young God Record, kde vydává dodnes.

Čtěte také

Triptych monumentálních filmových desek The Seer, To Be Kind a The Glowing Man Gira uzavřel před třemi lety a nechal inkarnaci Swans spát, aby je mohl znovu probudit – ovšem bez patřičné pauzy. „Některé desky Swans vás praští po hlavě, ale aktuální, devátá studiovka Leaving Meaning je v tomto smyslu subtilnější a nutí posluchače hledat,“ hodnotí Lukáš novinku Swans, na níž se podílela švédská zpěvačka a pianistka Anna von Hausswolff se sestrou Marií nebo producent Ben Frost. Některé ze songů se nedají nevnímat ve stínu obvinění ze znásilnění folkařky Larkin Grimm: jsou o vině, výčitkách a traumatech. Ostatně jako celá tvorba Swans. Lukáš speciální pozornost věnuje závěrečné My Phantom Limb: „Nezní jako tečka se všemi těmi schizofrenními hlasy, ale mohl by to být teaser k nějakému dalšímu směřování.“

Kdo by čekal, že se Swans „vrátí“ se singlem připomínajícím doo-wop? Proč je album The Burning World, které by kvůli tahání s major labelem Gira nejraději zapomněl, pravděpodobně nejlepší nahrávkou Swans? Pusťte si Komplex.

Playlist:

Swans – Freak (Neutral, 1983)
Swans – Right Wrong (Neutral, 1983)
Swans – Jane Mary, Cry One Tear (Uni, 1989)
The Angels of Light – Black River Song (Young God Records, 2007)
Swans – Lunacy (Young God Records, 2012)
Swans – My Phantom Limb (Young God Records, 2012)
Michael Gira – God Damn the Sun (Lumberton Trading Company, 2006)

autoři: Miloš Hroch , Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.