Víra Romů v Polsku
O Romech se říká, že přijímají náboženství toho národa, v jehož zemi se usadili. Kromě toho má však u Romů stále větší úspěch také letniční hnutí. O situaci v sousedním Polsku hovořila Jana Šustová s Adamem Bartoszem, ředitelem Oblastního muzea v Tarnowě, které má rozsáhlé sbírky o Romech.
Je mezi Romy v Polsku hodně rozšířené letniční hnutí a odkud přichází?
Je to misie, která pracuje v Polsku. Už před mnoha lety přicházeli letniční Romové ze západu, hlavně z Německa i z Ameriky, a snažili se pracovat s polskými Romy, jenže hodně let se to nedařilo. Ale teď tak zhruba za posledních pět let už nějaký úspěch mají, takže ve Slezsku už jsou komunity letničních Romů a také Svědků Jehovových, což je mezi polskými Romy úplně nová věc, to dřív nebývalo. A ostatní Romové se tomu velmi diví, protože Romové v Polsku nejsou příliš nábožensky aktivní, zatímco letniční věřící a Svědkové Jehovovi jsou aktivní velmi. Je to něco nového, sám to zkoumám a jsem zvědavý, jak to bude dál.
Letniční hnutí se mezi Romy šíří napříč Evropou, je silné na Slovensku, zaznamenala jsem ho ve Francii – co si myslíte, že Romy oslovuje na této víře?
Těžko říct, protože to je pravověrné náboženství a Romové nejsou tak disciplinovaní. Myslím, že nějakým autoritám se podařilo, že měly na Romy vliv. A celkově jsem toho názoru, že je to velmi pozitivní, protože oni nepijí, nekouří, takže jsou to velmi slušní lidé. Je to tedy možná velmi pozitivní fakt, že se to tak děje.
Polsko je tradičně katolická země, velké množství Poláků jsou katolíci - jak jsou na tom Romové s katolickou vírou?
Většina z nich jsou katolíci, samozřejmě. Oni se sice deklarují jako velmi pravověrní katolíci, ale prakticky jsou indiferentní. Hlavně se zúčastňují různých poutí, což je pro ně příležitost, kterou je třeba využít, protože při nich setkávají s ostatními Romy. Také přijímají svátost křtu, ale pak už nic. Jak sami Romové říkají: s knězem se setkávají dvakrát - když se křtí dítě a když se Rom dává do hrobu, tehdy je třeba pozvat kněze. Při svatbě není kněz zapotřebí, protože je klasická romská svatba mangavipen a to v tradičních skupinách stačí. Ale v posledních letech kněz Stanisław Opocki odvedl mezi Romy velkou práci, takže teď jsou prakticky všichni pokřtění a jdou k biřmování. On také dbá na to, aby uzavírali církevní sňatky, takže v posledních deseti letech se náboženská situace mezi Romy velmi změnila. To je výsledek jeho práce.
A je Stanisław Opocki jediným duchovním pastýřem mezi Romy nebo je jich víc?
On je takový hlavní. Jsou i někteří faráři, kteří pracují s Romy, ale oficiálně on je takový koordinátor a ten hlavní duchovní pastýř v Polsku. Říká se mu polský generální duchovní pastýř.