„Vizuální smog? Jde to i bez něj,“ říká autorka manuálu pro označování obchodů Veronika Rút Nováková

Veronika Rút Nováková
Veronika Rút Nováková

Ve spolupráci s památkáři, právníky, architekty a grafickými designéry vytvořila Veronika Rút Nováková Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven pro Brno. „Myslela jsem si, že agresivní reklama k městu prostě patří, ale když jsem se vrátila ze zahraničí, došlo mi, že to jde i jinak. Začalo mne zajímat, proč vizuální smog tvoří naši národní identitu,“ popisuje svou motivaci Veronika.

Držitelka jedné z cen letošního Czech Grand Designu se rozhodla usnadnit podnikatelům cestu za legálním a správně řešeným označením svých provozoven i za venkovní reklamou. Vzhledem k tomu, že žádný manuál na postup schválení označení obchodů odbor památkové péče zatím nikdy nevydal, bojují obchodníci s procesem výroby i byrokracie. „Legislativa vzhledem ke správnému označení obchodů se u nás často nedodržuje a pro podnikatele je těžké se v ní orientovat,“ přiznává Veronika problémy, které sama se svými klienty zažila. „Památkáři si manuál chválí, aktuálně je v pořádku 95 % žádostí, takže už nemusí docházet k nedorozumění a kolečku, kde se obchodník s odborem neumí dohodnout co a jak,“ dodává Veronika.

Na základě zkušeností z jiných evropských měst je podle autorky zřejmé, že i v ideálním případě, kdy by manuál dodrželi úplně všichni, kolem nás nenastane uniformní a generický svět.  „Například některá města v Belgii zregulovala barvy markýz na tři. To je i na mě moc, a ani to nikdy nevypadá ideálně,“ přiznává Veronika a dodává, že v našem prostředí je taková představa stále utopická. „Neříkáme lidem, jak se oblékat, ale že nemají chodit nazí,“ vysvětluje obrazně Veronika základní mantinely, které má manuál nabízet.

Adam Gebrian o agresivitě vizuálního smogu

03122696.jpeg

„Existuje zásada, že reklama nikdy neříká pravdu. To má být v uvozovkách před vším, co se týká reklamy,“ ujasňuje kriticky cestou z rozhlasu na Václavák svůj vztah k reklamě Adam Gebrian. Jakými zbraněmi útočí vizuální smog? Jak mu umíme čelit a jak se daří regulovat tvář veřejných prostranství v jiných městech?

„Přeplácanost venkovní reklamy patří k devadesátkám, k období po komunismu. Už je to ale nějaká doba, mohlo by se to posunout dál a měli bychom se začít kriticky zamýšlet,“ uvažuje autorka Manuálu dobré praxe reklamy a označování provozoven. Ačkoli původně má tento průvodce pomáhat komunikaci obchodníků, grafiků a památkářů v oblasti Brno-střed, základní schéma může pomáhat i v jiných lokalitách.

Proč jsme smíření s agresivní reklamou, komu je určený Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven? Poslechněte si celý rozhovor.