Vousy World Wide: Zarostlá vlna je tu

1. květen 2014

Mladí vousáči jsou všude, v časopisech, na přehlídkových molech a v poslední době i v českých ulicích. Kde se trend zarostlosti vzal a o čem vypovídá? Jak se žije mladým českým mužům s vousem a jak dlouho ještě tenhle trend potrvá?

Začněme rovnou průzkumem terénu, u mladých českých vousáčů. Narážím na ně v poslední době opravdu všude, v pražské MHD, v práci, mezi přáteli, na společenských a kulturních událostech. Na opravdu vysokou koncentraci elegantních vousáčů jsem narazila minulý měsíc na módní přehlídce známého českého Fashion Weeku v Centru současného umění DOX. Na otázky o svých plnovousech mi odpověděli módní redaktoři, bloggeři, návrháři, hudebníci, umělci a kadeřník vyhledávaný řadou tuzemských celebrit.

Rostoucího zájmu o vousy a správnou péči o ně si všiml i holič Tomáš Kožíšek, který má v Praze už tři pánská holičství ve stylu tradičních barber shopů. Podle něj se vousy v poslední době vrací: „Muži začínají znova chápat, že vousy nejsou přítěž nebo něco špatného. Naopak, je to věc, která může zvýraznit jejich image, zakrýt různé nedostatky v obličeji a podtrhnout přednosti. Tak jako ženy pracují s make-upem, mohou muži pracovat s knírem a vousy.“

Ačkoliv západní média už píšou o vrcholu trendu vousatosti a očekávají jeho pád, k nám tahle vlna – jak už to bývá – dorazila se zpožděním. Proto se dá čekat, že je před řadou českých mužů letos pořádně horké zarostlé léto. Na to, kdo vlastně tuhle vlnu spustil a proč se právě teď tak uchytila, jsem se zeptala dlouholetého vousáče, novináře a kreativce Míry Valeše, který módní a lifestylové trendy dlouhodobě sleduje. Jeho názor na to, kde se vzala současná vlna vousáčů, vás nejspíš poměrně překvapí. Vousáči se podle něj rozšířili hlavně díky vlivu magazínu Butt, který v letech 2005 a 2006 podlehl fascinaci sedmdesátkovým gay pornem. A protože Butt v té době četla velká část kreativních hybatelů módní scény – gay i hetero stylisti, fotografové, editoři, návrháři, začali se mladí vousatí modelové postupně šířit i do mainstreamovějších médií a na přehlídková mola. Mimochodem jako jedna z prvních velkých módních značek poslala vousáče na svou přehlídku italská značka Prada, která je známá tzv. „prada efektem“, tj. nastavováním catwalkových trendů.

Jedna věc je zaujetí trendsetterů, ale k tomu, aby se fenomén stal masovým trendem, je potřeba ještě něco navíc. Musí se nějakým způsobem trefit do emocí, nálady a tužeb většinové společnosti. A to se v případě vousů děje na více významových rovinách. Vousy evokují nostalgii po starých časech, ale zároveň znamenají revoltu vůči uhlazenému business stylu. Nosí je lidé, kteří si mohou dovolit ignorovat dresscode. Jsou podobně jako zářivě barevné vlasy nebo tetování výrazem svobody a nezávislosti na systému. Mnoha ženám i mužům se také líbí romantický nádech tvrdé manuální práce a drsné divočiny. Mladí městští muži pak s vizáží mužného dřevorubce tráví většinu dne ťukáním do klávesnice a jemnými dotyky ovládají své smartphony a tablety.

03112864.jpeg

Jestli sami uvažujete o stylovém plnovousu, můžete se inspirovat od populárních vousatých modelů. K nejznámějším a nejobdivovanějším patří Ricki Hall, jehož fotky na Instagramu sleduje přes sto padesát tisíc followerů. Následují Chris John Millington, Billy Huxley nebo Luke Ditella. Ze známých herců to s vousy dobře umí velká jména jako George Clooney, Brad Pitt, Bill Murray, Javier Bardem nebo Jeff Bridges.

Spustit audio