Youtubeři se stávají experty na ochranu soukromí, říká sociolog Lukáš Slavík

2. září 2019

Youtuberství jako konstrukce, destrukce a reparace soukromí. Tak se jmenuje studie sociologů Lukáše Slavíka a Pavla Pospěcha z Masarykovy univerzity. Zkoumali v ní, jakým způsobem internetové hvězdy přistupují k tomu, co o sobě chtějí fanouškům říct a co už je za hranou sdílení. S Lukášem Slavíkem jsme diskutovali o tom, proč youtubeři stanovují normy pro práci se soukromím na sociálních sítích, jak si ho udržují, a co dělají, když si ho chtějí od svých followerů vzít zpět.

Lukáš Slavík je sociolog, působí jako doktorand na Katedře mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Kromě akademického zájmu o nová média a fenomén soukromí se odborně zabývá také genderovou problematikou.

 „Ptát se na to, jak youtubeři vnímají své soukromí, je důležité, protože bývají vnímáni jako vlajkonoši změny, nové typy celebrit nastavující trendy v mnoha oblastech, kteří mají vliv třeba na mladé lidi. Panuje o nich ale představa, že to jsou lidé lehkovážní a tak i přistupují ke svému soukromí,“ vysvětluje sociolog Lukáš Slavík. Společně s Pavlem Pospěchem se proto ve svém výzkumu zaměřili právě na mladé youtubery a jejich rozhodování a strategie v tom, co o sobě veřejně řeknou.

Youtuberka

V rozhovorech zkoumali, proč se lidé chtějí stát influencery, co pro ně znamená soukromí jako takové, jak je pro ně důležité, a jak prožívají situace jeho narušení. Ukázalo se, že kariéra youtuberů se dá rozdělit do tří fází. Nejdřív musí zvyšovat pocit vazby a důvěrnosti s publikem, aby dosáhli publicity a pozornosti. Snaží se vyhovět fanouškovským požadavkům a tlakům k tvorbě dalších videí a tím se stále více otevírají. V druhé fázi začíná být vpád fanoušků do soukromí častější a intenzivnější kvůli zvětšujícímu se počtu nepřehledných followerů. To pak způsobuje nevoli nebo až strach ze ztráty kontroly nad informacemi, které o sobě světu youtubeři sdělují, a vše nakonec vyústí ve snahu obnovit hranici mezi jejich osobností a fanoušky. V poslední fázi své kariéry se tak snaží najít rovnováhu mezi co největší otevřeností odpovídající youtuberským zvykům, a žádoucí úrovní soukromí.

Sociologové zjistili, že k tomu využívají nejrůznější postupy, jako třeba zamezování přístupu k vybraným informacím ze soukromého života nebo jejich vědomé nezmiňování ve videích jako trest za překročení hranic ze strany publika. Podle Slavíka je ale nejzajímavějším přístupem skandál. Youtubeři se v tomto případě rozhodnou, že citlivé téma, o němž nechtěli mluvit, naopak plně exponují a tím sníží jeho „bulvární“ atraktivitu pro své followery.

Čtěte také

Z výzkumu vyplývá, že každé narušení soukromí vede k posílení odolnosti proti dalšímu. Youtubeři si díky tomu vytvoří stav sociology nazvaný jako „kontrolovaná (ne)přístupnost“. Díky pečlivě vytvářeným scénářům, editaci videí a znalostí vlastního publika si opět berou zpět kontrolu nad sdíleným obsahem, ale zároveň uchovávají dojem bezprostřednosti a dalších rysů typických pro vlogy. V ochraně soukromí na internetu se tak v mnoha ohledech stávají lepší než jeho běžní uživatele.  „Mají daleko víc promyšleno, co to znamená být vystaven pozornosti. Přirozeně se potýkají se stejnými situacemi spojenými s internetem jako kdokoliv jiný, jen jsou postupem času mnohem lépe vybaveni pro jejich zvládání,“ dodává Lukáš Slavík

Jak konkrétně youtubeři postupují, aby ochránili své soukromí? Počítají s jeho narušením už od začátku? A co je vede k tomu, odhalovat svůj život před tisíci followery? Poslechněte si celý rozhovor.

autor: Josef Kokta
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka