„Záchrana člověka dronem je hudbou budoucnosti,“ říká závodník s drony Jan Mittner

17. říjen 2018

Jeden z nejlepších českých závodníků s drony se díky platformě #jetovtobe podílel na spolupráci s Vodní záchrannou službou ČČK. Zkoumal, jak mohou drony pomáhat při záchraně lidských životů v praxi. „Testovali jsme takový koncept, kdy by pro rychlou analýzu situace bylo možné využít speciální drony, podobné těm našim závodním,“ popisuje spolupráci Jan Mittner.

„Zkoušeli jsme simulovaný zásah, kdy záchranná služba měla nahlášenou převrhnutou loď na Orlíku. Pilot vystartoval s dronem ze stanice a během krátké doby byl schopen informovat o tom, co se stalo, kde se to stalo a kolik je tam lidí,“ pokračuje Jan. Záchranáři byli díky takové informaci schopni vyrazit s adekvátní technikou na správné místo. Drony se zatím nepoužívají k samotné přepravě osob, probíhají pouze testy a výzkum. „Je velkou otázkou, jak se tohle bude vyvíjet. Technologie dnes dostupná je, zároveň je limitovaná bateriemi, výdrž je menší než v případě klasických spalovacích helikoptér,“ říká Jan.

Dalším problémem je pasivní bezpečnost. „Vrtulník, když mu vysadí motor, je stále řiditelný a dá se s ním přistát. Zatím co kvadrokoptéry, pokud dojde k poruše jednoho ze čtyř motorů, jsou prakticky neřiditelné a padají k zemi jako kámen,“ uvádí Jan Mittner.

Bezpečnost, výdrž baterií a ochrana osobních údajů jsou největšími překážkami pro běžné použití dronů. „Záchranné složky aktuálně používají přístroje, které mají 15–20 kg, jsou velmi drahé a pomáhají například díky termokamerám v terénu. Problémem je zde legislativa, která i pro složky záchranného systému neumožňuje volné použití,“ vysvětluje Jan. Předpisů a pravidel pro získání určité výjimky je poměrně dost. Dalším problémem jsou samotné stroje, které jsou velké a těžké, pokud by spadly, dochází k velkému ohrožení. „Závodní drony, které jsme testovali se záchrannou službou, váží několik set gramů, a přitom dokáží skoro to samé. A to by mohla být cesta,“ naznačuje Jan.

Budoucnost dronů a jejich rozšíření pro běžné uživatele ale také nejspíš nebude vypadat jako ze seriálu Futurama, bezpečnostní omezení budou i nadále tuto technologii držet v mezích volnočasové zábavy. „Nedokážu odhadnout, jestli budou drony používány jako dopravní prostředky. Co se týče pořizování fotek, to už je dnes docela standard,“ dodává Jan.

Jak snadné je ovládat FPV kvadrokoptéru, kolik lidí se u nás zajímá o létání za pomoci VR brýlí a jaká je budoucnost využití dronů, si poslechněte v rozhovoru.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka