Závod přeškrtnutých kol vyhrál ten nejpomalejší. Občané protestovali proti zákazu v pražském centru

20. červenec 2018
Závod přeškrtnutých kol vyhrál ten nejpomalejší. Občané protestovali proti zákazu v pražském centru

„Proti absurdnímu zákazu jsme se rozhodli bojovat absurdním způsobem,“ oznámili představitelé iniciativ Fotbal proti turismu a Radio Tuleň. Víc než 70 cyklistů pak koordinovaně porušilo pražskou vyhlášku o zákazu vjezdu kol do centra, když se zúčastnili Závodu přeškrtnutých kol. Účastníky podpořila i řada kolemjdoucích, Praha 1 na svém rozhodnutí omezit cyklisty ale nic měnit nehodlá.

Kolem čtvrté hodiny se začalo prostranství u Obecního domu zaplňovat cyklisty, někteří přijeli ve sportovním, jiní v městském oblečení a někteří dokonce v převlecích a maskách, například za starostu Prahy 1 Oldřicha Lomeckého. Na místě bylo možné si kola přeškrtnout nejrůznějšími páskami. Přeškrtnutá kola se totiž před nedávnem objevila jako součást nového značení, které určuje, kam nesmí cyklisté ve všední dny mezi 10 a 17 hodinou v pěších zónách kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Kromě piktogramu kola jsou tyto zóny vyznačeny také tlustými bílými čárami. Krok města vzbudil vlnu nesouhlasu na sociálních sítích a kritizovala jej třeba i pražská primátorka. Jedna z těchto čar posloužila jako startovní čára závodu.

„Bílé čáry vyvolaly hněv na sociálních sítích, ale mnohem větší průser je samotná vyhláška,“ jsou přesvědčeni organizátoři závodu. „Je to jen další důkaz toho, že Praha hází cyklistům klacky pod nohy. Nejenže nepřibývají nové cyklostezky, ale Praha 1 povolila podle informací České televize dalších 900 výjimek pro auta. Auta jsou přitom mnohem větší ekologická zátěž,“ vysvětluje organizátorka protestu Anna. Protestní iniciativy doufají, že jejich akce vyvolá diskuzi, která by mohla vést ke zrušení zákazu a podpoře cyklistiky a alternativní dopravy.    

Závod přeškrtnutých kol vyhrál ten nejpomalejší. Občané protestovali proti zákazu v pražském centru

Oldřich Lomecký nehodlá na rozhodnutí městské části nic měnit. „Upřednostňujeme chodce a neustoupíme od vyhlášky, která tvrdí, že na pěších zónách cyklisté chodce ohrožují.“ Lomecký říká, že o podobě značení je městská část ochotná diskutovat, i když si otevřeně nemyslí, že by se dospělo k dramaticky jinému řešení. „Koneckonců, kola nesmí na chodníky a pěší zóny podle silničního zákona. Cyklisté mohou tyto zóny objet nebo přes ně kolo vést.“

Například jedna z náhodných kolemjdoucích ale tvrdí, že objížďky jsou špatně značené, a zákaz považuje za nesmyslný. „Stačilo by, kdyby se k sobě cyklisti, chodci i automobilisté chovali odpovědně.“ Sdílí tak stejný názor jako účastníci demonstrace, ostatní náhodně oslovení chodci ale situaci tak jednoznačně nevidí. „Já myslím, že by na pěší zóny cyklisti neměli jezdit, je tam spousta lidí a mohlo by to být nebezpečné. Rozhodně by tam ale neměla jezdit auta,“ říká postarší muž. „To přece jenom radši ta kola,“ dodává po krátkém zamyšlení. Že přes den na pěší zóně nemají kola co dělat, si myslí i o kus dál stojící mladík. S kamarádem se shodují, že do centra by měla mít povolený vjezd jen hromadná doprava a chodci.

Zákaz jízdy na kole, Praha 1

Představitelé městské části jako hlavní důvod pro vznik nové vyhlášky uvádějí ochranu chodců. Po centru dnes chodí především turisté, ne všichni ale o takovou ochranu stojí. Třeba dvě skotské turistky jsou z protestního závodu nadšeny. „Tohle je skvělé. Měli by zakazovat auta, ne kola. Před měsícem jsme byly v Amsterdamu a bylo to fantastické, všichni jezdili na kole, bylo to bezpečné, ekologické a nikde žádní policisté,“ rozplývá se první z nich. „Ve Skotsku nejezdí zdaleka tolik lidí jako tady. Ale u nás je příšerné počasí,“ doplňuje ji kamarádka a obě nadšeně mávají startujícím cyklistům. Závod, ve kterém zvítězil ten nejpomalejší, nakonec trval něco přes půl hodiny. Tak dlouho trvalo vítězi ujet trasu dlouhou asi necelý kilometr.