Zavolat doktorovi či přeložit úřední dopisy. Tichá linka pomáhá neslyšícím s každodenním životem

Michal Procházka, Vojtěch Haluška a Veronika Tamchynová
Michal Procházka, Vojtěch Haluška a Veronika Tamchynová

V České republice žije odhadem půl milionu osob se sluchovým postižením. Na dvacátého září připadá každoročně Mezinárodní den neslyšících. Právě v tento den organizace Tichý svět symbolicky spouští kampaň s názvem Chceme být slyšet, která je spojená s aplikací Tichá linka. Představit ji do studia Radia Wave přišli Michal Procházka, Vojtěch Haluška a Veronika Tamchynová.

Organizace Tichý svět se pokouší od roku 2006 neslyšícím ulehčovat život. Proto v roce 2008 spustila online tlumočnickou službu Tichá linka, webové stránky a mobilní aplikaci, která slouží k bezbariérové komunikaci. Přes ni mohou neslyšící, nedoslýchavé a ohluchlé osoby řešit záležitosti nejen denní potřeby. „Je to tlumočení znakového jazyka a přepis mluvené řeči. Celá ta služba probíhá online. To znamená, že není potřeba, aby měl neslyšící s sebou tlumočníka nebo přepisovatele. Dle svých preferencí, kdo preferuje znakový jazyk, se spojí přes videohovor, a kdo preferuje český jazyk, se spojí přes textové okno. Spojí se s tlumočníkem, který potom tlumočí buď telefonický, nebo osobní hovor, či například upravuje nějaký text,“ vysvětluje jeden z vývojářů Michal Procházka.

Cílem jejich nové kampaně je tak především dva měsíce trvající sbírka, která má pomoci pokrýt náklady na vývoj nové verze aplikace. Podle Procházky velká část peněz padá nejen na tlumočníky, ale i na stabilitu serverů. „Pokud potřebuji někam zavolat, například k lékaři nebo na úřad, je pro mě Tichá linka velká výhoda,“ zdůrazňuje dále důležitost služby, která je navíc pro všechny klienty zdarma, jeden z nich, a zároveň i zaměstnanec Tichého světa Vojtěch Haluška.

Jaké výzvy mohou vývojáře Tiché linky potkat? V čem je specifická právě jejich služba? A jak ovlivnila vývoj aplikace spolupráce se samotnými klienty? Poslechněte si celý rozhovor.