Zuckerbergovi ujíždí vlak. Zatímco jeho služby válcuje TikTok, on se ztrácí ve virtuální realitě

29. srpen 2022

Facebook se loni přejmenoval na Meta. Změna symbolizovala nové obzory, které měla firma objevovat ve virtuální realitě v takzvaném metaversu. Zatím se jí to nedaří a uživatelé se odvracejí od jejích starších služeb.

Když společnost Meta v půlce roku zveřejnila své čtvrtletní zisky, akcionáři nereagovali na pokles jejích tržeb nadšeně. Výsledky navíc reflektují širší úpadek firmy. Bývalý Facebook totiž začíná pokulhávat za konkurencí. Na špici raketově rostoucích platforem se usadil konkurenční TikTok, jehož obliba podle statistik z App Store a Google Play narůstá daleko rychleji než v případě Instagramu spadajícího pod Meta. Populární je zejména mezi nejmladšími uživateli a jenom v Česku má přibližně dva miliony uživatelů. Samotný Facebook se v posledních letech naopak proměnil ve virtuální poušť.

Vedení Meta se tento propad snaží zastavit tak, jak jim bylo vždy nejbližší: kopírováním konkurence. Instagram začal během uplynulého roku upřednostňovat krátká videa, která jsou jasně „inspirována“ proudem For You Page TikToku. Někteří influenceři v čele s Kylie Jenner a Kim Kardashian dokonce v reakci na to sdíleli výzvu, aby se Instagram „přestal snažit být TikTokem“.

Nejde ale jen o TikTok. V uplynulém roce zaznamenala velký nárůst taky francouzská služba BeReal, kterou mnohá média překřtila na jakýsi „anti-Instagram“. Služba vám jednou denně pošle notifikaci a vy následně máte dvě minuty na to vyfotit, co právě děláte. BeReal pak zaznamená nejen to, co se děje před vašim foťákem, ale pomocí „zadní“ kamery i váš obličej – ten vám ovšem ukáže až po sdílení vašeho postu. Stejně jako posty vašich ostatních přátel.

Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora.

Skrze tvrdý limit na jednu fotku každý den (která navíc poté nenávratně zmizí v propadlišti dějin) a krátký, náhodně vybraný čas na vyfocení, se síť snaží podněcovat své uživatelé ke sdílení „autentického“ obsahu v kontrastu s precizně „vystajlovaným“ obsahem Instagramu. A do jisté míry také paradoxně pomáhá umenšovat závislost na sociálních sítích (nebo se o to alespoň snaží). Instagram teď funkcí nazvanou Dual zkopíroval „oboustranné“ fotografie ve stylu BeRealu. Jak upozorňuje například Amanda Silberling na serveru TechCrunch, vedení Instagramu zjevně nepochopilo, že uživatele k BeRealu nepřitahuje oboustrannost fotografií, ale právě hra na autenticitu a „anti-instagramovost“ celé sítě.

Když se Meta nesnaží neúspěšně kopírovat svou konkurenci, věnuje se budování vlastního „metaversu“, ale to nedopadá o nic lépe. Mark Zuckeberg před několika týdny představil nové virtuální selfie s Eiffelovkou, které vypadalo jako něco bezmála z minulého století. Firma teď musí hasit negativní mediální pokrytí sliby, že finální metaverse nebude tak zoufalé jako Zuckerbergovo virtuální selfie.

Meta je obrovská firma a i kdyby její vedení dělalo přešlap za přešlapem, bude trvat, než veškerou nastřádanou moc rozpráší. Možná si beznadějnost svých metaversových plánů časem uvědomí a bude následovat smysluplnější byznysový obrat. Tak jako tak je ale možné, že brzy zjistíme, že velkým centralizovaným sociálním platformám ve stylu Facebooku opravdu odzvonilo.

Nejrychleji rostoucí platformy se proti Facebooku a Instagramu aktivně vymezují – v čem spočívá jejich kouzlo? Poslechněte si glosu Matěje Schneidera.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.