Zvuk ve veřejném prostoru. Berlínský festival Parallels nabídl soundwalks i experimentální vlak
Diskutovat o oživování opomíjených míst a hlavně o úloze současného umění ve veřejném prostoru chce festival Parallels. Stojí za ním Galerie hlavního města Prahy, festivaly M3 Umění v prostoru a Landscape. Organizátoři na podzim připravili program celkem v pěti evropských městech. Zvuk zkoumali ve městě známém především pro svojí klubovou kulturu – v Berlíně.
Experimentální jízdu ve speciální zážitkovém vlaku do Berlína odstartoval sochař a hudebník Martin Janíček, který zahrál na svůj nástroj Koto industrial. „V podstatě je to kovová podlážka z lešení a na to jsou natažené piánové struny,“ řekl o předmětu, který vznikl v rámci spolupráce s divadlem v Lutherstadt Wittenbergu.
Festival Parallels v Berlíně trval celkem pět dní. Hudební performance měla v jednom z klubů taky běloruská umělkyně, která si říká Aylak. „Zajímá mě, jak nehmotné věci můžeme formovat, jak můžu skrz zvuk zhmotnit svůj stav, který jsem v tom momentu měla,“ přibližuje svůj set, ve kterém míchala ambientní plochy s rozpustilými syntetickými rytmy.
Zvuk nepatří jenom do klubů nebo do zážitkového vlaku. Festival Parallels chtěl upozornit taky na to, jak ho vnímáme ve městě. Se zkoumáním fenoménu takzvané nové divočiny souvisela takzvaná soundwalk. Jejím cílem bylo poslouchat během chůze. Trasa vedla přes berlínské vlakové tratě, nádraží a jejich okolí, ale taky komunitní zahrádky nebo parky. Místa komentoval zvukový umělec a hudebník Peter Cusack, který zvukovou procházku vymyslel společně se sochařkou Dagmar Šubrtovou.
Více o hře na lešení, zhmotňování zvuku a zážitkovém vlaku si poslechněte v reportáži Jana Dlouhého.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.