A co si o fašismu myslíte vy? Varšavští divadelníci v Libni spáchali čistý průstřel Mein Kampfem

Inscenace Mein Kampf na festivalu PALM OFF
Inscenace Mein Kampf na festivalu PALM OFF

Divadelní PALM OFF Fest letos u příležitosti 30. výročí sametové revoluce pátral po současných hrdinech a zabýval se také otázkou sílícího fašismu. Do Divadla pod Palmovkou přijely divadelní soubory z Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska. Mezi nimi byl i varšavský Teatr Powszechny, který uzavřel závěrečný den festivalu kontroverzní divadelní adaptací Mein Kampfu. Soubor je známý tím, že se vměšuje a vyvolává rozruch v publiku, a nezklamal ani tentokrát.

Inscenace Mein Kampf byla vytvořena v rámci polského Roku antifašismu, slaveného u příležitosti 80. výročí začátku druhé světové války. Tvůrci v čele s režisérem Jakubem Skrzywankem využili jako podklad pro scénář nechvalně proslulý text Adolfa Hitlera. Z Mein Kampfu přitom záměrně nevybrali jenom prvoplánově odpudivý obsah, ale využili třeba pasáže o lidské zodpovědnosti, které se mohou divákovi zdát na první pohled pozitivně laděné. Syrově a bez emocí prezentovali Hitlerovu ideologii jeho vlastní rétorikou a konečné rozhodnutí, zda jsou tyto myšlenky správné, nebo ne, nechali autoři na divákovi.

Inscenace Mein Kampf na festivalu PALM OFF

Když se člověk dozví o desetitisících stažení Mein Kampfu z internetu, dojde mu, že je mýtem, že tento text není v dnešní kultuře přítomen. Inscenace Teatru Powszechneho proto zvedá otázku, proč mají Hitlerovy myšlenky stále své příznivce. Paralela se současností je nasnadě. Nejen evropské země čelí politické polarizaci a radikalizaci, v Polsku opět sílí antisemitismus a rétorika mnohých politiků vyvolává asociace s nacistickými projevy.

Inscenace svou tematikou v programu PALM OFFu není ojedinělá. Festival se dlouhodobě zaměřuje na politicky kritické hry a vyhledává autory, kteří sugestivním a často kontroverzním způsobem komentují veřejný život doma i v zahraničí.

Z polské scény už PALM OFF uvedl inscenaci Galgan wroclawského Teatru Współczesného, Klatova Nepřítele lidu od krakovského Narodoweho Stareho Teatru a Prezidentky v podání souboru Teatr Polski. Sám Teatr Powszechny minulý rok přijel na festival s inscenací Spravedlnost a před dvěma lety představil smělou inscenaci Prokletí, ve které herci z křížků skládali samopaly, s nimiž se modlili, orgiasticky tančili a pálili do hlediště. Inscenace se proslavila skandální scénou felace a následným oběšením sádrového odlitku Jana Pavla II. Zároveň byla označena v anketě časopisu Svět a divadlo za nejlepší zahraniční inscenací uvedenou v roce 2017 na českých jevištích.

Proč jsou v úvodní citaci Adolfa Hitlera dva herci otočeni k publiku holým pozadím, které se pohybuje jako ústa do rytmu jejich řeči? A jakou zpětnou vazbu a emoce vyvolala inscenace u návštěvníků festivalu PALM OFF? Poslechněte si celou recenzi Marie Kobrlové.