Andrea Sedláčková: Filmařina se podobá vrcholovému sportu

6. březen 2014

Česká filmová režisérka a scenáristka se po dvanácti letech vrací do kin s filmem, který přitahuje pozornost už svým tématem.

Fair Play, příběh náctileté sportovkyně, která v první polovině 80. let řeší první závažný morální problém, se rodil podle slov Andrey Sedláčkové velmi dlouho. Na počátku byl článek o státem řízeném dopingu. Od něj pak vedla několik let trvající cesta k filmovému tvaru. Sled rozhovorů s nedůvěřivými pamětníky, přepisování scénáře i obtíže s obstaráním financí v instituci, v jejíž radě seděla jedna ze sportovkyň, u níž se podezření z dopingu roky přetřásá – to všechno vývoj projektu prodloužilo.

Pro Andreu Sedláčkovou bylo téma normalizace, svědomí a boje s mocí osobní z několika důvodů. Předně jí umožnilo vrátit se do doby, kdy prožívala podobné citové peripetie jako hrdinka, zároveň před ní otevřelo citlivé téma morálky. Přiznává, že ji nelákala přílišná relativizace postav, chtěla natočit příběh formovaný soubojem sil dobra a zla. Zároveň v tématu vrcholového sportu spatřuje paralelu s prací filmaře.

O tenké hranici mezi odsudkem a poplácáním, herecké i atletické dřině a plánech na adaptaci jednoho z nejslavnějších českých románů 2. poloviny 20. století jsme hovořili v odpoledním On Air Radia Wave.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka