Audioknihy mohou být cestou ke čtenářství, říká autor průvodce jejich světem Lukáš Vavrečka
„Audioknihy jsou i pro lidi, kteří nemají čas na čtení. Poslech audioknih totiž umožňuje několik činností najednou, můžete u toho třeba žehlit. U četby by se vám to nestalo,“ vysvětluje Lukáš Vavrečka, který společně s Klárou Smolíkovou napsal knížku Nečtu! Poslouchám: Průvodce báječným světem audioknih.
Knížka obsahuje kapitoly, které slouží jako argumenty, proč poslouchat audioknihy a nebýt skeptikem. Nejčastějším argumentem proti poslechu audioknih je udržení pozornosti, respektive její neudržení. „Při čtení knížky vám často můžou utéct myšlenky, paradoxně proto, že u této činnosti nic jiného neděláte. Nebo si představte jízdu v plném vlaku, kde se zkrátka číst nedá,“ přibližuje další rozdíly.
Někteří lidé tvrdí, že když děti namísto čtení poslouchají audioknihy, nebudou mít vztah ke knížkám. Ale při tom je nenapadne, že když dětem čtou pohádky rodiče, jde taky svým způsobem o audioknihu, respektive četbu dětem. Kromě důvodů k poslechu a dalších zajímavostí z audioknižního světa se ale v knížce dočtete i to, jak audioknihy vznikají. Například když se připravuje audioknižní vydání staršího titulu, tak se upravuje text, případně ladí překlad.
Pusťte si rozhovor s nadšeným posluchačem audioknih Lukášem Vavrečkou, dozvíte se třeba, kdy vznikla první nahraná četba, a čím se liší text knihy a audioknihy.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.