Báseň není křížovka. Nechte se pohltit, říká Martin Poch

5. březen 2014
Liberatura

„Báseň určitě nechápu jako křížovku, ke které existuje tajenka. Jde mi spíš o to, aby čtenář vypnul základní interpretační metody, které zná i z běžného jazyka, a nechal se trošku pohltit,“ napovídá na začátek básník Martin Poch.

K jeho textům se nehledá cesta zrovna nejsnadněji, ve své druhé sbírce Jindřich Jerusalem provází čtenáře po polích, sadech a náměstích a prozkoumává prostor jako ústřední téma. Sbírka samotná vznikla ze setkání se jménem, které má v názvu: „Na Malvazinkách jsem přelezl plot židovského hřbitova a procházel tam nahodile hroby – a najednou jsem viděl hrob, na kterém bylo jméno Jindřich Jerusalem, což pro mě v podstatě nic neznamenalo, neměl jsem k tomu jménu žádné vazby. Ale v tu chvíli, kdy jsem to jméno viděl, mě uhranulo. Je strašně výrazné, a jak v sobě obsahuje i místní určení, tak se mi spojil jazyk s prostorem a něco se mi otevřelo.“

Poslechněte si celý rozhovor s Martinem Pochem, ve kterém zazněly i ukázky ze sbírky Jindřich Jerusalem.

autoři: Karolína Demelová , Jonáš Zbořil
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka