Binet kvůli románu Civilizace pařil kultovní PC hru. A stvořil jeden z nejhravějších románů roku

13. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Obálka knihy Civilizace od Laurenta Bineta

Populární počítačová hra Civilization měla jednoduchá pravidla. Sebrat pár osadníků, zabrat území, stát se velmocí. Francouzský spisovatel Laurent Binet, v Česku proslavený třeba díky románům HHhH nebo Sedmá funkce jazyka, se v novém románu rozhodl přetavit historii přesně ve stylu počítačové hry. Renesanční Evropu v jeho knize dobývá skupina Inků s bambitkami.

„Civilizace je kniha, která pracuje s hypotézou, jaké by to bylo, kdyby kolonizace probíhala naruby,“ vysvětluje na úvod Binetův román český básník a spisovatel Ondřej Macl. „Existují historici, kteří si představují, že kdyby indiáni měli koně nebo střelný prach, tak by to celé mohlo dopadnout jinak. Přece jen bylo kolonizátorů malinko a ty říše byly obrovské.“ 

„Přiznávám, že po přečtení téhle knihy jsem se k té hře vrátil a několik nocí se mnou nebyla řeč,“ říká Ondřej, když dojde na souvislost mezi slavnou PC hrou a románem, který patří mezi to nejzajímavější, co letos v překladové literatuře vyšlo. Jeho největší kouzlo tkví v hravosti, se kterou se do velkolepého úkolu přepisování evropské historie pouští. Chvíli román vypráví jako severskou ságu, pak třeba jako deník Kryštofa Kolumba, který v Civilizaci působí jako neškodné pako. S Ondřejem Maclem se shodujeme, že z knihy nemusí mít strach ani čtenáři, kteří neměli rádi dějepis. Stačí láska k fakt dobrým románům.

Proč Ondřejovi Civilizace připomněla filmy Quentina Tarantina a jak blízko má Binet ke krajanovi Houellebecqovi? Poslechněte si Liberaturu o románu Civilizace. 

Spustit audio