Bohdan Heblík: Současné herní žurnalistice chybí osobnosti i terminologie

hry - konzole - hraní
hry - konzole - hraní

Tentokrát v Questu společně s designérem Bohdanem Heblíkem nastavujeme zrcadlo současné herní scéně i publicistice. Jak si podle něj stojí tuzemští i světoví novináři a je vůbec možné efektivně předat unikátní zážitky z hraní někomu dalšímu? Pro koho jsou vlastně určené dnešní články o hrách? Šárka s Jardou se výjimečně postaví do role zpovídaných a pokusí se obhájit svou profesi.

Do Questu si obvykle zveme hosty, kteří mají s hrami něco společného buď z hlediska vývoje, nebo o nich píší či natáčejí videa. Dnes jsme to ovšem vzali z trochu jiné stránky a pozvali si Bohdana Heblíka, který se podle svých slov vlastně pozval sám. O hry se zajímá odmala a dnes se zaměřuje na některé aspekty, které mohou většinovým hráčům připadat trochu zvláštní – ať už jde o typografii, nebo 8bitovou hudbu. Od roku 2011 pořádá tematické herní večery Press Start, kde se často zaměřuje na jejich historii, jedno setkání bylo kupříkladu věnováno smrti ve hrách nebo vývoji ovládání.

A Bohdan na oplátku vyzpovídal Šárku s Jardou a přidal i několik tipů na novináře, kteří podle něj píší o hrách zajímavě a neotřele. Podle něj české herní novinařině chybí terminologie a i na světové úrovni postrádá tvůrčí přístup. Novináři by se prý neměli věnovat hrám, které nejsou kvalitní, protože i tím jim dělají reklamu. Jeho kritika ale souvisí i se stavem herního průmyslu obecně. V mainstreamové produkci Heblíkovi chybí originální tituly, které by se snažily jít neprošlapanou cestou a zkoušely něco nového, natož na hráče kladly nároky. Stále víc jí prý prostupuje trend tzv. pasivního hraní, kdy se obtížnost přizpůsobuje hráči, a hra tedy plyne v podstatě sama, neklade mu žádný odpor.

Jak Šárka s Jardou vnímají břímě herní novinařiny? Kdo jsou podle Bohdana novinářské a herní světlé výjimky? A proč prý Rockstar nedělá kvalitní hry? Poslouchejte nejnovější Quest a dozvíte se víc!