Bůh sexu R Kelly nezná míru

9. prosinec 2013

S americkým zpěvákem R Kellym si můžete spojit spoustu slov, rozhodně to ale není uměřenost ani takt. Na obalu své nové desky Black Panties hraje na nahou dívku smyčcem jako na kontrabas, v coveru deluxe verze leží obklopený nahými dámami a uvnitř desky najdete tucet písní, které se točí kolem ženských reproduktivních orgánů, různých podob sexu, případně R Kellyho důležitosti.

Jeho sexuálního dovednosti, o nichž zpívá v jedné skladbě – nazvané pochopitelně Genius –, těžko můžu zodpovědně posuzovat, ale přinejmenším v proklamacích vlastní nepostradatelnosti pro dějiny popu, jak je předvádí v závěrečné skladbě alba Shut Up, mu lze dát za pravdu. Pokud znáte jen pár sirupových rádiových balad (Gotham City, I Believe I Can Fly), tak vězte, že jeho portfolio je mnohem, mnohem širší. S nástupem vlny alternativního R&B se R Kelly stal kultovním zpěvákem pro současnou generaci fanoušků černé hudby – dostává pozvánky na cool festivaly, píšou o něm hipsterská média a spolupracuje třeba s Phoenix nebo Kanyem Westem (ale také s Lady Gaga a Justinem Bieberem).

Sice už deset let neměl Top 10 hit, ale jeho pozici žánrové legendy to nijak neohrožuje. Po dvojici duchovních desek, natočených pod vlivem sedmdesátkového soulu, se R Kelly na Black Panties zase vrací ke své postavě sexuálního predátora, který míchá R&B s hiphopovými beaty, jako to dělal na dvacet let staré desce 12 Play, s níž se začala jeho sólová kariéra.

Média o Black Panties nevydávají recenze, ale citáty z nejulítlejších textů, přičemž u některých z nich by se nejspíš červenali i Prince nebo Sasha Grey. Jenže všechno, co R Kelly dělá, má nádech ironie a humoru – jen si vzpomeňte na jeho geniální zpívaný sitcom Trapped In a Closet, který už má nyní třicet tři dílů a na příští rok se chystá premiéra muzikálové verze na Broadwayi. Ódy na orální sex a neobvyklé sexuální pozice můžete brát jako vtip – Kelly je každým coulem entertainer, který by za vtipný obrat vraždil. Docela chápu, že feministky u skladeb jako Throw Money On You nebo Marry The Pussy pohoršeně zvedají obočí, ale objektivizace ženského těla je tady plně zasazená v tradici R&B a Marvin Gaye nebo Stevie Wonder by pravidly korektnosti nejspíše také neprošli.

03020055.jpeg

Pokud jde o míchání R&B s hip hopem, jehož výsledkem je stručně řečeno hudba pro striptýzové kluby, nemá R Kelly konkurenci a platí to už více než dvě dekády. Škoda, že i on má pocit, že musí honit aktuální trendy, jako když v Cookie nebo Right Back nechá svůj hlas prohnat přes autotune ve stylu rappera Futurea.

Nejsilnější momenty desky tak nakonec přijdou v autobiografické My Story a už zmíněné Shut Up, kde máte pocit, že pro jednou odhodí masku baviče a zpívá o něčem, co nepotřebuje ironizovat – o svém dětství, které rozhodně nebylo procházkou růžovou zahradou. Black Panties nepřináší nic, co bychom od R Kellyho ještě neslyšeli, že po dvou dekádách drží laťku takhle vysoko, je ale přinejmenším obdivuhodné.

Hodnocení: 65 %
R Kelly – Black Panties (RCA, 2013)

03020054.jpeg
autor: Karel Veselý
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.