Devítiletý kluk s psychózou, pokusy o sebevraždu v patnácti. Nemohla jsem pochopit, že tohle je realita

22. květen 2024

„Nechtěla jsem omílat pořád dokola to, že není dostatek dětských psychologů a psychiatrů. To už víme, že není. Chtěla jsem se na všechno podívat víc do hloubky. Na to, co děti cítí. Jak to vnímají školy a jak to vnímají rodiče,“ říká Lea Surovcová, autorka dokumentu Těžko v duši. V něm mimo jiné sleduje i dvě dospívající sestry, které se pokusily o sebevraždu.

„Natálka v dokumentu říká ´Je to dobrý, už se nechci zabít´. Tu větu miluju. Je vidět, že se nadechla, že jí je líp, ale musím říct, že jsem se celý rok natáčení obrovsky bála o její život,“ říká Lea, která si téma duševního zdraví dětí vytipovala během koronavirové pandemie.

Čtěte také

Nedílnou součástí dokumentu jsou i telefonáty zoufalých rodičů, kteří na linku 155 volají o pomoc, když mají jejich děti záchvat nebo se pokoušejí zabít. „Záchranka mi vybrala modelové a typické telefonáty, všechny reálné. Seděla jsem, poslouchala je pořád dokola a nemohla jsem pochopit, že tohle je realita. Vím, že jsou zoufalí rodiče i sama záchranka, protože u dětí v tomto stavu zasahují čím dál častěji,“ popisuje dokumentaristka.

„Pro rodiče bylo hodně těžké si to přiznat. Že ten problém je, a že je potřeba ho řešit. Pořád se obviňovali, že za to můžou oni. A když se snažili racionálně pomáhat, dostali facku, že pomoc neexistuje,“ popisuje aktuální situaci v Česku „Na nedostatek pomoci jsme naráželi pořád, u každé rodiny,“ dodává.

Jak vypadá aktuálně psychologická a psychiatrická pomoc pro děti a dospívající v Česku? Poslechněte si Houpačky s novinářkou Leou Surovcovou.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.