Čelisti o bolestech duše: Citlivost bodybuilderů a El Camino jako mistrovská sekaná

Z filmu El Camino: A Breaking Bad Movie
Z filmu El Camino: A Breaking Bad Movie

Aleš Stuchlý, Tonda Tesař a Vítek Schmarc se tentokrát zaměřili na lidskou duši a povídali si o virtuozitě, závislostech, bodybuildingu a po čase se vrátili také ke komplikovaným vztahům synů s matkami. Nebáli se vítězný snímek MFDF Jihlava nazvat filmem a doporučili zájmové aktivity, které se v lesích okolo festivalu dají dělat.

Kluci se nemohli dočkat, až si popovídají o filmu El Camino. Jeho příběh navazuje na seriál Breaking Bad, dějově se odehrává po posledním dílu. Hlavní postavou je v něm Jesse Pinkman, pobočník Waltera Whita, kolem kterého se točil děj seriálu. „Jesse musí sehnat peníze, musí se domluvit s převaděčem, aby ho odvezl někam na Aljašku, aby mohl začít znovu. Film tedy ukazuje něco naprosto nepodstatného pro ten děj toho seriálu, pohybuje se na hranici celého toho univerza Breaking Bad. Já jsem s tím ale spokojený,“ říká Tonda. Aleš s Tondou nesouhlasí. „Já to za mistrovsky zvládnuté nepovažuji. Mám pocit, že epizodická struktura tomu celovečernímu filmu nesluší. Na mě to působí mechanicky, jako kdyby převzal metodu quality TV a pokusil se s ní upéct periferní film,“ myslí si Aleš.

Od strachu z epizodičnosti se kluci přesunuli ke strachu z duchů a hororu kanadského režiséra Denise Côté. „Film začíná smrtí mladého chlapce z vesnice. Není jasné, jestli spáchal sebevraždu, nebo to byla nehoda. Snímek plíživým způsobem ukazuje postupný vnitřní rozklad komunity. Mrtví, kteří se vracejí ze záhrobí, jsou taková metafora neschopnosti čelit okolnímu světu,“ říká Tonda. „Podtrhuju kameru, která pracuje s temnými obrazy, je to ponuré. Velká radost to sledovat. Akorát mě mrzelo, že tam nejsou žádní kulturisté,“ je smutný Tonda. Naráží na předcházející film Denise Côté, dokument Hebká kůže o tom, že bodybuildeři jsou citliví lidé.

Vítězným snímkem MFDF Jihlava je Sólo Artemia Benkiho. Dokument pojednává o klavíristovi Martinovi P. Jeho kariéru mu zničily psychické problémy a závislost na návykových látkách. Artemio Benki ho objevil v největší mentální instituci v Buenos Aires, kam se šel podívat. „Věnoval mu pak, já se toho slova nebojím, věnoval mu film,“ říká Vítek. Tondovi by se v té instituci určitě líbilo, přemýšlí o tom, že by tam na tři, čtyři dny jel na dovolenou.

Moderátoři pořadu následně vedli diskusi o tom, do jaké míry ovlivňuje perfekcionistická a ambiciózní matka psychický stav svého syna. Na co přišli? Poslechněte si Čelisti!