Čelisti: Ufo porno, nedostatečně smutný Simba a Diego Maradona

Z dokumentu Diego Maradona
Z dokumentu Diego Maradona

Tonda, Aleš a Tomáš se tentokrát podívali na kobylku Diega Maradony, mimické dispozice zvířat ve snímku Lví král a tipy na festivalu v Benátkách. Oplakali mrtvé, politovali živé, poplivali nové trailery a pochválili Soderbergha.

Aleš, Tomáš a Tonda se na úvod Čelistí podívali na žánr, který běžně v pořadu neprobírají, ale kinematografie to je. „Podle serveru Pornhub se na rostoucím zájmu o ufo porno podílejí v největší míře diváci v České republice,“ zahajuje Tonda filmově kritický magazín. Od ufo porna se dostali k filmu Lví král. „Je to technologicky impresivní, ale to je právě trošku průšvih. Tvůrcům nedošlo, že fotorealistická zvířata nemají žádnou mimiku. Ztvárnit tímto způsobem příběh natolik emotivní, skoro až na hranici kýče, prostě není možné,“ myslí si Tomáš. „Skáče se tam ze scény do scény jak v roce 93. Opravdu tam fungují pouze scény, ve kterých si drobný brouček hovnivál válí kuličku. K čemu tam ale jsou?“ ptá se Tomáš.

Kup dům, zapři syna a nezblázni se ze slávy. Diego Maradona je smutná dokumentární gangsterka

Z dokumentu Diego Maradona

Jméno Asif Kapadia znají díky jeho dokumentům i ti návštěvníci kin, které nonfikční filmy jinak nezajímají. Jeho portréty závodníka Ayrtona Senny nebo zpěvačky Amy Winehouse mu získaly Oscara i renomé tvůrce, který dokáže z archivních záběrů vystavět film, jehož dramatičnost si v ničem nezadá s fikcí. Něco podobného lze říct taky o filmu Diego Maradona – posledním dílu dokumentární trilogie o velikánech, kteří museli bojovat s dopady extrémní slávy.

Všichni tři s úsměvem na tváři vzpomínají na Diega Maradonu tančícího na tribunách a pod tribunami, velmi dynamicky, až cholericky. Režisér Asif Kapadia si v žánru dokumentů o slavných osobnostech udělal jméno již snímky Senna a Amy. „Tentokrát chtěl Kapadia využít toho, že mu protagonista ještě nezemřel. Pronásledoval ho všude po světě. Nicméně nakonec je to snímek vytvořený hlavně z archivních záběrů, stejně jako předchozí snímky,“ stýská si Tomáš. „Dostat se na kobylku Diega Maradony, což se nepodařilo ani Emiru Kusturicovi, zřejmě nejde. Znalci jeho osobní historie by o filmu dokázali říct, že je to portrét až příliš vlídný. Snaží se pod tím Maradonou nalézt chlapce Diega z chudinské čtvrti, pro kterého byl míč jedinou cestou z chudoby. Otázka je, jestli to vůbec kdo dokáže,“ říká Tomáš.

Na co se kluci těší v Benátkách? Tonda má velkou radost z návratu režiséra Roye Anderssona, zejména se těší na soutěžní snímek About Endlessness, který má stopáž dlouhou hezkých 73 minut. „Tenhle film chci vidět dvakrát. Je o nekonečnosti, a přitom takhle příjemně konečný,“ pochvaluje si. Aleš se těší na Marriage Story režiséra Noaha Baumbacha. Tomák zase vyhlíží nového Soderbergha, protože je podle něj ve formě i přesto, že filmy točí za pár šupů na iPhone.

Co si myslí moderátoři o Nabarveném ptáčeti režiséra Václava Marhoula, soutěžícím také v Benátkách? Pusťte si Čelisti!

Spustit audio

Související