Česko 2023: Z čeho budeme poslouchat hudbu?
Z jakých hudebních formátů budeme hudbu za deset let poslouchat? Budou stále populární vinyly a vzpomene si vůbec někdo na cédéčka?
Josef Jindrák, který provozuje label Polí5, se k problematice nosičů vyjádřil jasně: Kdybych si myslel, že cédéčka skončí, přece bych je nevydával! Na podporu CD má silné argumenty: „Já si myslím, že cédéčka, která jsou dnes obecně v úpadku, se vrátí. Může se z nich stát sběratelská věc, protože prostě mají nějakou technickou kvalitu, která se moc nedá ničím jiným nahradit. Na druhou stranu je evidentní, že nosiče jako takové přestávají mít svůj význam. Nosiče přestanou mít komerční význam, ale mně to může být jedno, protože se na komerci stejně neorientuju.“
Hudebník Tomáš Procházka, který vystupuje a nahrává třeba s kapelami B4 nebo Gurun Gurun, věří, že lidé budou vyžadovat stále větší extrémy. „Lidi budou určitě chtít nějaké fyzické médium a těžko někdo vymyslí lepší fyzické médium, než je vinyl. Ta virtuální média tady ale budou taky. Podle mě mp3 tady s náma budou pořád, třeba budou trochu jiný, ale určitě zůstanou. Změní se ale způsob, jak se k nim dostat, nějaká jiná organizace na webu.“ Podle Procházky budou klíčová místa na webu, kde člověku poradí a doporučí hudbu, která by se mu mohla líbit.
Vládnout ale stále budou gramofonové desky. „Víc než vinyl asi nikdo vymyslet nemůže, je to to nejfyzičtější, co vůbec může být. Spousta kapel vydává na vinylu, když člověk vydává na cédéčkách, je vlastně tak trochu zpátečník. Je možný, že CD se nějakým způsobem vytratí a zůstanou jenom jako relikt pro lidi, kteří poslouchají třeba Evu a Vaška.“
Hudební publicista Karel Veselý se nad vývojem technologií zamyslel zeširoka. „Vývoj technologií se řídí pravidlem, že pohodlnost uživatelů má absolutní prioritu, tudíž v roce 2023 zvítězí streamovaný obsah, který bude dostupný nejen na domácích soupravách, ale i v autorádiích a nebo třeba v domácí vaně s reproduktorem. Jestli se kapesní počítače z mobilů přesunou do brýlí nebo rovnou do implantátů s výstupem na sítnici, bude hudba nepochybně i tam.“ Podle Veselého navíc zesílí důraz na personifikaci, cloudové služby budou generovat playlisty posluchačům přímo na tělo nejenom podle jejich nálady, ale třeba i podle denní nebo roční doby.
Karel Veselý se na závěr pustil i do odvážnějších předpovědí. „Tady už asi zacházím příliš daleko do budoucnosti, ale možná se pojem autorství zcela rozplyne, až nastoupí generativní software, který nám bude podle všech těchto vstupů vytvářet hudbu ve stylu našich oblíbenců, ať už těch mrtvých, nebo za zenitem. Zcela určitě ale zůstane i dost silná skupina fajnšmekrů, kteří si budou pořád kupovat vinyly.“
Nejposlouchanější
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.