Český design a móda v Anglii a v Holandsku: Ví se o nás díky Českým centrům

8. září 2017

Ve dvaceti zemích světa podporují českou kulturu, vědu a výzkum Česká centra. Ve studiu jsme o jejich konkrétní práci mluvili se zástupkyněmi londýnského a rotterdamského centra, Terezou Porybnou a Hanou Schenkovou, díky kterým se v Anglii a Holandsku prezentuje to nejlepší z mladého českého designu. Porybná i Schenková si ve svých působištích vytipovaly platformy, které dnes pomáhají mladým českým tvůrcům v cestě na zahraniční trhy.  Otevřely jim například cesty na London Fashion Week nebo festival Fashionclash Maastricht. 

Londýnská mezinárodní výstava International Fashion Showcase, které se účastnili i designéři z pražské Umprum, je součástí hlavního programu London Fashion Weeku, jednoho ze čtyř nejvlivnějších týdnů módy ve světě. „Módě se věnujeme od roku 2013, kdy jsem v Londýně nastoupila. První rok jsem hledala vhodné platformy a partnery a mapovala českou módní scénu. Když jsme se zorientovali, vybrali jsme si International Fashion Showcase, která módu prezentuje formou výstavy. Chodí na ni široké publikum, od odborníků z byznysu a médií až po laiky,“ popisuje Tereza Porybná.

Učit Brity foukat sklo

České výstavy jsou na London Fashion Weeku velmi úspěšné, pravidelně se umísťují na předních příčkách prestižní mezinárodní soutěže International Fashion Showcase. „Měli jsme štěstí na dobré kurátory, oslovili jsme ke spolupráci Olo Křížovou nebo Pavla Ivančice. V Londýně musíte skutečně píárově tlačit věci, které děláte, protože je tam opravdu velká konkurence. Mám radost, že se nám to díky výbornému týmu daří a o české módě se teď už v Anglii ví,“ říká Tereza Porybná. Vedle české módy se zaměřila i na český produktový design a jeho osobité kvality.

„Čeští designéři mají proti Britům velkou výhodu ve znalosti řemesla, je to dané systémem našeho vzdělávání. Na London Design Weeku jsme například prezentovali české sklo. Přivezli jsme sklářskou pec a čeští designéři foukali. To je něco, co jejich britští kolegové vůbec neumí. V Británii se aspirující návrháři učí spoustu věcí okolo – jak své produkty prodat, jak je komunikovat a tak dále – a řadu úkolů delegují na další lidi. Designéři skla ho tu proto často sami dělat neumí, a tak za námi na London Design Week chodili se svými obrázky, co by chtěli vyfoukat, a zjišťovali, co jde a co nejde,“ vysvětluje Tereza Porybná. Na London Design Weeku se bude česká reprezentace prezentovat i letos na podzim, například ve Victoria Albert Museum budou k vidění originální site specific skleněné plastiky od Petra Stanického.

Končí designSUPERMARKET?

V Holandsku se mladí čeští návrháři prezentují na festivalu Fashionclash Maastricht, na který jezdí byznysoví profesionálové a novináři z celého světa. „Začalo to v roce 2014, kdy jsme pomohli s vysláním kurátorů Fashionclashe do Prahy na přehlídku designSUPERMARKET. Mezi oběma akcemi vznikla spolupráce, díky které se na mole a výstavách maastrichtského festivalu představila řada mladých českých jmen. Třeba Bára Procházková, Hana Frišonsová nebo Sofya Samareva,“ vysvětluje Hana Schenková. Na letošním ročníku byla díky této spolupráci prezentovaná kolekce nafukovacích plášťů Michaely Čapkové, která se inspirovala designem nafukovacích hraček Libuše Niklové pro českou továrnu Fatra Napajedla.

03273517.jpeg

Festival designSUPERMARKET pro letošní rok po deseti letech kontinuální podpory českého designu nedostal grant, a tak se nebude konat. Není ještě jasné, jestli bude mít událost jen přestávku, anebo je to její definitivní konec. Rotterdamské České centrum a kurátoři Fashionclash Maastricht se teď rozhlíží po další vhodné lokální platformě, na které by mohli vybírat českou designérskou tvorbou pro holandské přehlídky.

Velké plány má holandské České centrum také v oblasti produktového designu. „Naším velkým snem a ambicí je dostat české tvůrce na Dutch Design Week. Je to největší holandská přehlídka, která se koná vždy na podzim v Eindhovenu a prezentují se na ní špičkové značky,“ říká Hana Schenková.

Poslechněte si celý rozhovor!

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.