Český slavík podceňuje diváky. Místo kvalitního popu má jen urážlivý sexismus

23. listopad 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Karel Janeček a Marek Ztracený během Českého slavíka

Po čtyřech letech se na televizní obrazovky vrátila nejslavnější česká televizní anketa Český slavík. Neotřelý zážitek a pozvednutí show naznačovalo hned několik novinek. Anketu obnovilo vedení pod taktovkou miliardáře financujícího prospěšné a inovativní projekty Karla Janečka a marketéra Jakuba Horáka. Povedlo se? Místo neotřelosti jsme se dočkali excesů a zábavy z 90. let.

Nejsem cílovou skupinou ankety. Neposlouchám český pop. Vítěze Marka Ztraceného jsem si musela vygooglovat. Zprávy o bizarnostech, které během přenosu proběhly, mě přiměly obětovat téměř dvě hodiny svého života a Slavíka si pustit. Rapper Řezník po vítězství v jedné z kategorií a převzetí výhry sto tisíc korun prohlásil: „Za to, co jsem tu musel vytrpět, bych zasloužil ne jedno kilo, ale dvě.“ Já mám pocit, že bych si zasloužila minimálně panáka nebo dva.

Podívaná, která se na jevišti odehrávala, má označení – dumbing down. Autoři se snaží obsah programu co nejvíc zjednodušit a uzpůsobit pro ty méně inteligentní diváky. Předpokládají, že sledující jsou hloupí a zvládnou vstřebat jen ta nejjednodušší a nejstereotypnější vyjádření.

Jakub Horák a rapper řezník během Českého slavíka

Celý humor moderátorského dua Háma a Sokol se vlastně točil na proklamaci politické nekorektnosti a opakování běžného sexismu, humorně zabaleného do domnělé obavy z nařčení ze sexismu. Na začátku pořadu si totiž moderátoři vzpomněli na kritiku Marka Ebena za chválu na adresu žen a jejich vzhledu.

Zasmát jsme se mohli třeba tomu, že na jedné z interpretek „určitě pracoval celý tým restaurátorů“ nebo že jiná z žen „na svůj věk vypadá dobře“. U matek, které se objevily na pódiu, bylo potřeba okomentovat, že si „sem odskočily mezi kojením“. Není bavení se tím, že druhé shazujeme, trapné už v osmé třídě? V případě Slavíka bylo trapnější o to víc, že se odehrávalo v kontrastu rozhovorů s muži, které nikdo neponižoval a neměl potřebu se věnovat jen jejich vzhledu.

Čtěte také

A v tom se právě skrývá kouzlo sexismu. Už od dospívání společnost různě komentuje vzhled dívek, ženy jsou vychovávány k tomu, aby po takové pozornosti dychtily. Když se jim jí nedostává, cítí se méněcenné. Není nic špatného na tom chtít se líbit. Není nic špatného ani na tom, když se nám někdo líbí. Ale redukovat ženy pouze na jejich krásný vzhled, problém je. Stejně tak na tomto předpokladu stavět scénář moderace a línou dramaturgií hluboce podcenit inteligenci diváků.

Zasmějí se, ne, že ne. Co jim zbývá, když se smích zjevně očekává a nikdo nic lepšího nenabídne. Troufnu si tvrdit, že kdyby se něco takového odehrálo na akci s účastí zahraničních pop stars, nemálo z nich by opustilo sál.

Nečekám, že by autoři ankety kritiku celkového pojetí akce nějak reflektovali. V Česku se to zatím nenosí. Čelem se ale asi budou muset postavit k možnému porušení protipandemických opatření, několik diváků v sále včetně samotného Janečka totiž nemělo nasazený respirátor. Mecenáš navíc ve svém závěrečném projevu opatření vlády vysloveně kritizoval, což TV Nova označila za exces, kterým chce do budoucna zabránit.

Karel Janeček během Českého slavíka

Překvapivou výjimkou je tak v tomto světle nakonec Marek Ztracený, který v anketě posbíral tři ceny. Krátce po konci přenosu se na sítích začaly šířit odsudky jedné z jeho starších písní, jejíž text zlehčuje znásilnění. Ztracený v reakci prohlásil, že text dnes považuje za nevhodný a že se rád zasadí o to, aby se zvýšilo povědomí o sexuálním násilí.

To je nevídaně konstruktivní přístup. A vlastně přirozený. S rostoucím povědomím o společenských problémech se mění i naše názory. Ruku na srdce, asi každý z nás v minulosti řekl něco, co dnes rozhodně nepovažuje za vhodné. Je dobře, když se to nebojíme přiznat.

Co všechno se stalo špatně během přenosu ankety Český slavík? A proč je ve světle těchto excesů Marek Ztracený překvapivou výjimkou? Poslechněte si komentář Johanny Nejedlové.

autor: Johanna Nejedlová
Spustit audio