„Chceme, aby se sexismus stal celospolečenským tématem,“ říkají členky Čtvrté vlny

03767962.jpeg
03767962.jpeg

„Feminismus není jen teorie. Chceme jít po konkrétních problémech a kauzách. Chceme řešit příčiny a hledat cestu, jak z problémů ven,“ říkají čtyři ženy, studentky, absolventky pražské AVU, UMPRUM a politologie, které si nepřály představit se jménem. Proč?

„Nepřipadalo nám vhodné kampaň personalizovat. Nechceme, aby nás brali jako superstar feminismu. Jsme jen jedněmi z mnoha, kterým se něco děje,“ vysvětlovaly ve studiu Radia Wave. „Lidi jsou někdy naštvaní, protože podle jejich názoru jen vytváříme pseudoproblémy. Videem, které jsme udělaly, jsme však na existující problém upozornily. Stejně chceme otevírat další kauzy, které vnímáme jako palčivé.“

Nezávislá feministická organizace Čtvrtá vlna vznikla nedávno. První video zveřejnila letos 17. listopadu. Nejnovější video zobrazuje citace studentek, které se setkaly s projevy sexismu na vysokých uměleckých školách. Má přes 70 tisíc zhlédnutí a přes 450 sdílení. „Překvapilo nás, jaké množství reakcí dostáváme od holek v soukromých zprávách. Ne všechny o tom dokážou mluvit veřejně. Ale je to potvrzení toho, že se nejedná o individuální případy, jde tady skutečně o systémový problém.“

Objevila se také řada negativních reakcí. „Často slýcháme názor, že ten, kdo se neubrání kritice, nemá na umělecké škole co dělat. To je ale zploštění problému. Konstruktivní kritika, byť tvrdá, je něco jiného než šikana. Ta nemůže být přínosná nikdy. Nic pozitivního vám do života nepřinese. A nemůžeme chtít po ženách, aby byly neustále v defenzivní pozici. Chápeme, že je pro pedagogy hodnocení studentů náročné, ale musejí být schopni ho zvládnout i bez sexismu.“

„Zdá se nám, že women empowerment je něco, o čem se dnes mluví víc než dřív,“ komentují současné naladění společnosti. Lidi to víc zajímá. I proto si myslíme, že je důležité to rozvíjet. Spousta věcí se v poslední době zlepšila, ale stále se velmi často setkáváme s tím, že vás někdo se samozřejmostí osahává v baru, ponižuje ve škole, jako žena máte nižší plat a tak dále. Myšlení lidí se mění hodně pomalu.“

Čtvrtá vlna plánuje ve své činnosti pokračovat. „Budeme se snažit být pro příště ve svých tvrzeních přesnější a hodláme cílit na mladší generaci. Plánujeme zůstat u tvorby videí, která jsou v mediálním prostoru nejefektivnější formou sdílení názorů. V mediálním smogu většina videí pozici žen neřeší, nebo ji dokonce stereotypizuje. Chceme tuto nerovnost vyvážit tím, že budeme přispívat do tohoto smogu videi svými.“