Chodit, nebo nechodit na přednášky? V Německu se do diskuse vložil soud
Loni na podzim zažaloval student politologie na Univerzitě v Mannheimu svou alma mater, protože ho nutila povinně chodit na přednášky. Rozhodnutí německého soudu opět oživilo debatu o studentských povinnostech.
Až donedávna platila na některých studijních oborech mannheimské univerzity povinnost účastnit se všech přednášek, píše server JuraOnline. (I když ve skutečnosti o míře absencí rozhodovali vyučující.) Podle soudu byla nicméně studijní pravidla příliš vágní a univerzita je musí přepracovat.
Na začátku celého případu byl 21letý student bakalářského oboru politologie, kterému se nezamlouvalo, že by studenti kvůli absenci nemohli v krajním případě ke zkouškám. S podporou studentské rady podal na univerzitu žalobu pro porušování studentských a pracovních svobod. Správní soud Bádenska-Württemberska mu dal za pravdu a rozhodl, že studijní pravidla pro bakalářský obor jsou neplatná. Univerzita je teď bude muset přepracovat, a to ke vzájemné spokojenosti jak učitelů, tak studujících, doufá tamější studentská rada.
Nová voda na starý mlýn
Rozsudek opět rozvířil debatu o povinné účasti studentů na výuce i v dalších spolkových zemích. Celá řada německých univerzit má totiž studijní pravidla formulovaná podobně, jako tomu bylo v Mannheimu, připomíná německý deník Süddeutsche Zeitung. Je správné, aby školy nutily své studenty chodit na přednášky? Nebo se mají studenti sami postarat, aby závěrečné zkoušky zvládli?
Na konci roku 2014 novelizovala tehdejší ministryně pro vědu Severního Porýní-Vestfálska Svenja Schulze (SPD) zákon o vysokých školách a v podstatě zrušila kontrolu docházky na přednáškách a seminářích. Zástupci studentských spolků rozhodnutí vítali, protože nezatěžovalo studující, kteří se třeba starali o příbuzné, byli nemocní nebo si museli na studium sami vydělávat. Současná politická reprezentace oznámila, že chce novelu zrušit.
Každý je svého štěstí strůjce
V reakci na zrušení povinné docházky v Severním Porýní-Vestfálsku předložil o rok později Rolf Schulmeister, výzkumník v oblasti vysokého školství, metastudii o vztahu mezi absencí a školními výsledky. Vyhodnotil tři stovky studií z 25 zemí za posledních několik desítek let. Výsledky hovoří jasně: už tři zameškané přednášky či semináře vedou k výrazně horším výsledkům u zkoušek.
Podle serveru JuraOnline se nedá předpokládat, že by rozsudek vedl k celoněmeckému zrušení povinné účasti na vysokoškolské výuce. Nehledě na rozhodnutí soudu balancuje otázka o stoprocentní účasti na hranici mezi právem na svobodu studentů, učitelů a vysoké školy. Ačkoliv výzkumy jednoznačně dokazují přínosy pravidelné účasti, ani Rolf Schulmeister její povinné zavedení nevidí jako správnou cestu.
Příspěvek byl součástí výběru z médií. Poslechnout si jej můžete každou středu v 16:20.
Některé studie dokazují, že ke zlepšení pravidelné docházky stačí o tomto tématu mluvit a přítomnost studentů jen bez sankcí sledovat. Také mnichovský profesor sociologie Armin Nassehi říká, že nezáleží, co se píše ve studijních pravidlech; studenti chodit nemusí, ale pak si za své špatné výsledky mohou sami.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.