Děláme to správně a děláme toho dost? S Vlaďkou Bartákovou o minisérii Adolescent a výchově synů
„Naším úkolem není teď ochránit děti před hrůzou, která se na ně valí. Nějaká hrůza tu totiž bude vždycky. Hlavní téma je nedostatek napojení a nedostatek kontaktu mezi rodiči a dětmi, pocit dítěte, že není dost,“ říká psycholožka a psychoterapeutka Vlaďka Bartáková. „V seriálu Adolescent se na děti neuměl napojit nikdo.“
„Děti od určitého věku vypadají dospěle, ale vůbec dospělé nejsou. A zůstávají v tom samy. Empatií dáváme najevo, že když mají trable, je možné od dospělých získat podporu. Předáváme zkušenost, že svět je celkem fajn místo, ve kterém se občas můžu cítit náročně, ale jde tím projít,“ říká Vlaďka. „Aby zavření ve svých pokojích nezranili sebe ani nikoho dalšího.“
„Vyměňte kritiku za pozitiva. Očekáváme, že děti budou dělat chyby, tak můžeme nevyletět jako čertík z krabičky, ale projít s nimi tou situací a pomoct jim ji napravit,“ dává tipy psychoterapeutka. „Pokud jsme to dodnes nedělali, můžeme začít dneska. Nástroje jsou jednoduché. Dávat najevo pochopení, víc mlčet nebo používat větu: ‚Děkuju, že mi to říkáš, řekni mi o tom něco víc‘,“ dodává. „‚To zvládneš,‘ skutečně není správná věta, kterou bychom měli říkat.“
Časté pochvaly a víc mlčení. Poslechněte si rozhovor s psychoterapeutkou Vlaďkou Bartákovou (nejen) o výchově synů.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.