Deska rozměru antické tragédie. Špína rozebírá finální opus Nirvany In Utero 30 let poté
Třetí a poslední album kapely z Aberdeenu, která vylezla z garáže, aby zatřásla hned několika hudebními trůny – včetně toho, ze kterého na krátkou chvíli spadl dokonce Michael Jackson – už dlouho žije vlastním životem. Jaké jsou souvislosti kolem zvuku a celkové koncepce alba Nirvany In Utero, o tom se pustil do hovoru a vzpomínání Kazi s Honzou Krejčou, mužem s takřka encyklopedickými znalostmi a dobře nastraženýma ušima.
Výroční Špínu Kazi s Honzou ale začínají oklikou – trackem od švýcarské femi-punk kapely Kleenex z roku 1978. Kleenex do své doby nezapadaly tak výrazně, že našly die hard fanoušky až za oceánem, Kurta Cobaina nevyjímaje. Ryzí a minimalistické písničky mu učarovaly tak, že je zařadil mezi 50 svých nejoblíbenějších alb.
Bezprostřednost a stručnost hudební výpovědi. To bylo jistě jedním z vodítek při budování koncepce alba, které mělo přijít po multiplatinovém Nevermind. Další přísadou do tavicího tyglíku měl být i charakteristicky zabijácký zvuk, jakým proslula v podstatě všechna alba, pod kterými se jako zvukový technik podepsal Steve Albini. Pro Kurta i zbytek kapely se stalo největším magnetem v tomto duchu koncipované EP Salt Lick někdejších tour souputníků Tad, ze kterého vyčuhuje metalická baskytara, nepříjemné kytary a realisticky zkušebnově znějící kanonáda bicích. Takhle ale úplně In Utero nedopadlo.
„Myslím si, že s takovým zvukem by Cobain u major labelu stejně narazil,“ rozebírá Honza poté, co se pasuje za advokáta v jádru romantického citlivého písničkáře s rozpíchanými žílami, někoho, kdo by do až tak chladného, skorem industriálního soundu, ani jít nechtěl. Je tedy finální dílo Nirvany něco jako kompromis? Možná by další deska, nahrávaná nejspíš ve čtveřici s bývalým kytaristou The Germs Patem Smearem, byla o něco dál a o něco lepší. To už se ale nikdy nedozvíme.
Sledujeme na In Utero dokument o předem prohraném zápasu s obrem hudebního průmyslu? Má v tehdejší české scéně album svůj otisk nebo se u nás prosadil spíš crossover? A kdo uměl ve Švýcarsku nejlepší sonickou bublaninu? Poslechněte si celou Špínu s Kazim a Honzou Krejčou.
Související
-
Nový rockový hrdina: kluk odvedle. Jak před třiceti lety Nirvana prorazila s albem Nevermind
24. září 1991 způsobilo ve světě populární hudby zemětřesení. Posluchače unavené estetikou hair metalu pohltil zcela jiný zvuk, v mainstreamu do té doby neslýchaný.
-
Seslání temného kouzla. Siouxsie and the Banshees slaví 40 let od vydání desky Juju
Kalendárium Špína se opět rozhodlo provětrat archivy a připomenout kapelu Siouxsie and the Banshees. Ta před čtyřiceti lety vydala svou čtvrtou řadovou desku Juju.
-
Jaký to tu padlo na nás soužení. Uplynulo deset let od úmrtí Filipa Topola
Žiletky na těle, žiletky v těle. Zpěvák, klavírista, spisovatel a textař se spolu se svou kapelou Psí vojáci nesmazatelně vepsal do podoby české nezávislé scény.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.