Nomen omen. Výprava za nejšpinavějšími nahrávkami z našich tajných archivů
Jak zní hudba, která posouvá hranice vnímání? V tomto díle Špíny jsme se ponořili do našich archivů a vybrali kapely, které nás v daný moment uhranuly svým extrémním, radikálním nebo nějak jinak vybočujícím zvukem. Nečekejte ovšem vyčerpávající muzikologický přehled. Udělali jsme si zkrátka v mrazivých a temných týdnech radost historickou selekcí oblíbených špinavostí.
Když se bavíme o radikálním a vykloubeném zvuku, musíme se minimálně jednou zastavit v zemi vycházejícího slunce. Japonská scéna se totiž už od 80. let stala jedním z center extrémního zvuku, kde se punk, hardcore a noise prolínají do unikátních podob.
Připomněli jsme si noisecorové pionýry State Children, kteří během krátké existence v první půlce osmdesátek pomáhali definovat syrový a agresivní přístup k hluku po boku dnes možná známějších G.I.S.M. nebo Gauze. Jejich zvuk byl divoký, surový a nekompromisní – přesně takový, jaký později inspiroval dnes již legendární hlukové velikány jako Disclone nebo Zyanose, na které v našem výběru samozřejmě také došlo.
Jak posluchačstvo Špíny dozajista moc dobře ví, nejen punk nebo noise může znít extrémně. Metal je žánr, který má svá ortodoxní pravidla, avšak existují kapely, které je úspěšně boří. Pověnovali jsme se dvěma metalovým kapelám, které se i přes své nekonvenční přístupy k tomuto poměrně konzervativnímu stylu potkávají v radikálním pojetí zvuku.
Axis of Light přinášejí netypické, emo violencem načichlé melodické vrstvy. Naopak Dragged Into Sunlight stavějí na tíživé, syrové atmosféře a pohlcujících, chaotických strukturách. Není náhodou, že obě kapely vydaly své špinavější nahrávky na labelu Mordgrimm z Essexu, který se specializuje na undergroundový metal a již od konce devadesátých let pomáhá formovat nové podoby extrémního zvuku.
Jak se zub času podepsal na tom, jak nekompromisně některé nahrávky vnímáme dnes? Je extrémní hudba definovaná samotným zvukem, nebo spíš kontextem, ve kterém vznikla? Kterou zbraň Šamanovi připomíná ráz bicích na demu jihočeských Lahar? Prominul Šaman Dominikovi koupi merche před poslechnutím si dotyčné kapely? A jaké nahrávky z naší selekce si udržely svůj radikální dopad dodnes? Poslechněte si celou Špínu ze záznamu!
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka