Pro kapelu dobrý, pro člověka špatný. Khanate se po 15 letech vrací s novou deskou To Be Cruel
„První velká experimentální metalová kapela 21. století“, takto Khanate označil zakladatel hudebního serveru The Quietus John Doran, když uváděl rozhovor k jejich návratové desce. Osazenstvo Špíny Doranovo nadšení sdílí a v novém dílu se ponořilo do příběhů, které stojí za jejich unikátní diskografií.
New York byl na přelomu tisíciletí místem stísnění a chaosu – zejména po teroristických útocích 11. září 2001. Tato atmosféra zanechala trvalé stopy i na tvůrčí kariéře kytaristy Stephena O'Malleyho a hmatatelně se podepsala na raných nahrávkách kapely. Autentická tvorba dronových koláží mu po seznámení s dalšími členy pomohla ventilovat pocit všudypřítomného strachu z další katastrofy.
K tomu pomohly i netradiční tvůrčí postupy. Skladby Khanate většinou vznikaly z improvizovaných nahrávek, které basák James Plotkin trpělivě zpětně prostříhával, přeskládával a efektoval tak, aby se zrodilo co největší napětí. To pak korunoval maniakálním přednesem neurotických textů zpěvák Alan Dubin. V roce 2006 však kapelní chemie vyprchala a Khanate skončili.
Nyní se po necelých 14 letech bez ohlášení vrátili s novou deskou, která ovšem vznikala za zcela jiných podmínek. Po přestěhování do Evropy se O'Malley začal opět stýkat s bubeníkem Timem Wyskidou a po pár zkouškách tvorbu odprezentovali zbytku kapely, který k jejich překvapení souhlasil s obnovením. Mělo to jednu podmínku – že se nebudou vracet ke starému repertoáru.
Ve tomto dílu Špíny zasedli ke kulatému stolu Šaman, Dominik a Kazi a důkladně probrali jednotlivé desky Khanate i historky, které se k nim vážou.
Jak vznikají neobvyklé metalové kompozice Khanate? Kdo v kapele zaujímá roli dirigenta a kdo producenta? Jací rockoví velikáni vzdali hold pěveckému výkonu Alana Dubina? Podepsala se změna místa působení členů na atmosféře jejich nové desky? Odpovědi na tyto otázky a ještě mnohem víc pochytíte při poslechu Špíny.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka