Deska týdne: Anna von Hausswolff si na nejsakrálnější desce „zašpinila ruce“

24. listopad 2015

Každý, kdo vstoupil do kostela za doprovodu posvátnou hrůzu nahánějícího zvuku, ví, že na světě není moc pozoruhodnějších a komplexnějších instrumentů, než jsou varhany. Jak to ale dopadne, když se takového malého hudebního zázraku chopí písničkářka s přesahy do severského metalu a rocku?

Když zpěvačka a multiinstrumentalistka Anna von Hausswolff poprvé odehrála koncert na kostelní varhany, bylo jí už šestadvacet let a měla na kontě dvě desky – prvotinu Singing from the Grave a následnou Ceremony. A k premiéře vlastně ani málem nedošlo. Organizátoři festivalu v lincolnské katedrále šestadvacetiletou Švédku neustále napomínali, že hraje moc nahlas. Měli strach, že prastaré varhany rozbije, a zakázali jí, aby na část z nich hrála. Během dvou let se ale Anna von Hausswolff pod dohledem kolegů a varhanních mistrů vyprofilovala v hráčku, které se nesluší říkat, jak a na co má nebo nemá hrát.

Čtěte také

Na novince The Miraculous tak spoléhá na kouzlo nástroje, který z ní dělá na první poslech rozpoznatelnou písničkářku. Pro Hausswolff nejsou varhany teatrálním marketingovým tahem – jako v případě Lindsey Stirling, dubstepové Vanessy Mae. Sakrální zvukový charakter nástroje jí pomáhá vykreslit podstatu textů, které jsou typicky skandinávské tím, jak se v nich plynule slévá realita s nadpřirozenem. Jak ukazuje třeba skladba Come Wander with Me / Deliverance, Hausswolff sama sebe nezavírá v kleci gotického kýče. Ačkoli celestiálními nápěvy v počátku nic takového nenaznačuje, během jedenáctiminutové jízdy pomalu sešlapává pedál až k podlaze a po vzoru Swans před sebou valí dronemetalové plochy, postrockové kolébání a střapaté riffy.

03517818.jpeg

Jako dítě si Hausswolff oblíbila navštěvovat nedaleké tajemné místo opředené mnoha příběhy, kam si chodila cvičit fantazii. Podobnou analogii jde vztáhnout i na album The Miraculous. Čím dál je totiž její fantazie od reálného světa, tím zajímavější skladby vytváří. Její síla totiž ani tolik nespočívá v písničkářském umění psát chytré melodie a texty, jako spíš ve schopnosti budovat temné a bohaté zvukové textury. S jistou nadsázkou lze říct, že nejlepší je Hausswolff na novém albu v těch chvílích, kdy se sama nesvazuje přáním napsat epickou folkovou píseň, evokující většinou PJ Harvey nebo Annu Calvi – zkrátka tehdy, když se nebojí „zašpinit si ruce“.

Hodnocení: 70 %
Anna von Hausswolff – The Miraculous (City Slang, 2015)

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.