Deska týdne: Freddie Gibbs nabízí retro rap, který není trapný

2. prosinec 2015

Když nastupující rapová hvězda Joey Badass vydala začátkem letošního roku dlouho očekávaný debut B4.Da.$$, nedostalo se mu od hiphopových kritiků příliš pochopení – devadesátkový nostalgický zvuk se k rapperovi, který by ve svých dvaceti letech měl být progresivní a hladový po originalitě, vůbec nehodil. Co ale nefungovalo u sotva odrostlého teenagera Badasse, vyznělo úplně jinak v případě Freddieho Gibbse. Třiatřicetiletý rapper, původem z Indiany, který chrlí rýmy už víc než deset let, totiž loni celou scénu odrovnal deskou Piñata, prostřednictvím které vzdal společně s producentem Madlibem hold nekompromisnímu west coast rapu starého střihu. Level nostalgie byl u obou releasů podobný, Gibbs ale všechno dokázal obrátit ve svůj prospěch.

Gibbs má totiž to štěstí, že patří k rapperům, kteří od prvního verše působí věrohodně a na konci první sloky mají posluchače omotané kolem prstu. Důkazem Gibbsova přirozeného talentu je i dlouho očekávaná druhá deska Shadow of a Doubt, pomocí které se chce rapper konečně definitivně probojovat do první ligy. Nakročeno má slušně: na rozdíl od zmíněného alba Piñata, na kterém na sebe velkou část pozornosti strhnul precizní Madlib, je produkce aktuální desky rozložená mezi víc autorů. Slyšet jsou beaty z dílny kanadského producenta Boi-1da nebo spolupracovníka Kanyeho Westa Mikea Deana, hned pod trojicí tracků je pak podepsaný Blair Norf. Zvuk ale tentokrát není to hlavní – mezi umírněnými beaty, které se obrací do minulosti jenom o něco méně než Piñata, nenajdeme žádný banger.

Čtěte také: Přečtěte si taky recenzi Karla Veselého: „Hodinová kolekce sice nepřekoná retro majstrštyk Piñata, ani z něho neudělá novou hiphopovou megahvězdu, pro kultovního rappera ale může odstartovat novou kapitolu jeho kariéry.“

Klíčová je melancholická atmosféra, kterou samozřejmě táhne dopředu sám Gibbs. Poloh nabízí jeho rap spoustu – ve Forever and a Day nechává promlouvat vlastní naštvanost a skrytou agresi, v 10 Times, kde se k němu připojuje Gucci Mane a E-40, zase působí odhodlaně a sebevědomě. Překvapením můžou být skladby s výraznějším melodickým refrénem, jako McDuck, nebo odkazy na trapovou flow v tracku Mexico s hostujícím Torym Lanezem. I přes hodinovou stopáž funguje album jako celek a po sérii desek s výraznou produkcí (za všechny jmenujme letošní debut Vince Staplese) představuje zástupce trochu zapomenutého žánru – totiž rapovou desku, ve které hraje samotný rap nejdůležitější roli. A i takové desky současná rapová scéna potřebuje.

03522452.jpeg

Hodnocení: 75 % Freddie Gibbs – Shadow of a Doubt (ESGN, 2015)

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.