Diagnóza F: Kurz dobré nálady

16. květen 2016
03599967.jpeg

Špatná nálada, deprese, útlum, nechuť do čehokoliv. Těchto stavů se většinou chceme zbavit. Naopak dobrá nálada, radost, pocit smysluplnosti a vitality jsou stavy, o které usilujeme. Všechny tyto žádoucí zkušenosti však přichází teprve jako důsledky naší dobře mířené aktivity. Záleží na každém rozhodnutí. Půjdu si lehnout, nebo dodělám svou práci? Otevřu si na smutek lahev vodky, nebo si půjdu raději zaběhat? Zavolám kamarádovi, nebo budu čekat, až to udělá on?

Když jsem dostala do rukou útlou knihu Kurz dobré nálady psycholožky Michaely Peterkové, byla jsem zpočátku poněkud skeptická. Ačkoliv předchozí publikace autorky (Kurz duševní rovnováhy a Kurz zdravého sebevědomí) považuji za zdařilé, co se týče prakticky využitelných informací a technik, jimiž můžeme podpořit duševní rovnováhu či sebevědomí, v případě dobré nálady se mi téma zdálo dost obtížně uchopitelné. Kromě toho jsem si neuměla dost dobře představit, jak lze lidi ve smutné či depresivní náladě motivovat k tomu, aby postupně prošli všech čtrnáct dnů, resp. kapitol knihy.

„Deprese je onemocnění, které vzniká bez ohledu na životní okolnosti a jehož příčinou je nevyvážená biochemie v mozku. Základem léčby jsou antidepresiva. Na ně v ideálním případě navazuje i psychologická a psychosociální intervence,“ vysvětluje Peterková v knize. „Pro lidi s depresí je v některých fázích nemoci velmi obtížné i třeba jen vstát z postele, v tu chvíli by se asi motivace pro absolvování kurzu dobré nálady hledala těžko, ovšem pokud je už člověk zamedikovaný, popř. pokud nejde o klinickou depresi, ale spíše o výkyvy nálad či propady, lze to zvládnout,“ dodává pak v Diagnóze F. Při tvorbě knihy vycházela zejména z kognitivně behaviorální terapie, pozitivní psychologie a také ze své praxe, v jejímž rámci podobné kurzy pořádá už léta.

Čtěte také

„Když se vám do něčeho nechce, zkuste to nejdříve provést sedmkrát, než to vzdáte. To vám umožní dostatečně se seznámit s danou aktivitou či úkolem. Teprve potom hodnoťte a teprve potom se rozhodněte, jestli budete nebo nebudete pokračovat. Například opustit relaxaci po jednom nebo dvou pokusech je velmi předčasné,“ prozrazuje Peterková jedno z pravidel, které nabízí čtenářům knihy pro posílení zisku z jednotlivých aktivit a úkolů.

Poslechněte si záznam rozhovoru s Michaelou Peterkovou o knize Kurz dobré nálady.


Další články autora