DJ Kool Herc, Sun Ra a Dischord: Z obýváku do učebnic hudební historie

03724267.jpeg
03724267.jpeg

Výjimečné myšlenky a díla mohou vznikat kdekoliv, klidně v obýváku. Mary C vybírá pro pořad Distrikt tři domy, kde se žilo i pracovalo na věcech, které vešly do hudební historie. Tři příklady DIY hudebních komunit ovlivnily několik dalších generací.

Ra Jail Germantown, Filadelfie

Sun Ra byl básník, filosof, free jazzový pianista a hudební inovátor. Některým je známo, že pocházel ze Saturnu, a možná to i byla pravda. Jeho proklamovaný původ odkazoval na vykořenění Afroameričanů, tato menšina se na planetě Spojených států denně cítila a snad pořád cítí jako vetřelci z jiné planety. Sun Ra je považován za otce afrofuturismu, kulturního proudu, který kombinoval africkou estetiku a historická fakta s prvky science fiction. Typickým přikladem afrofuturistického díla je legendární hudební film Space Is the Place.

Výběr Mary C vznikl pro pořad Distrikt a jeho nepravidelnou, stejnojmennou rubriku. Poslechněte si i další díly z archivu, kde najdete výběry na různá témata od členů redakce Radia Wave.

Hudba Sun Ra je sice označována za free jazz, ale guru po svém ansámblu vyžadoval disciplínu, proto se v roce 1969 rozhodl přestěhoval celé těleso do Filadelfie do domu otce Marshalla Allena (dnešního kapelníka a saxofonisty). Tam celý orchestr bydlel, komponoval a nahrával. Sun Ra byl insomniak, takže ani zbytek jeho orchestru toho zřejmě moc nenaspal. Hudebníci tomuto domu s humorem přezdívali „Ra Jail“, tedy Raovo vězení. Sami si vařili, šili kostýmy a učili se orientovat ve smlouvách, aby je nikdo nemohl nachytat a podvést. Říká se, že také dodržovali pravidlo „žádné ženy a drogy“. Dům byl plný notových zápisu i vinylů, které si nechali lisovat, lepili na ně papírové středy a kompletovali je.

Sousedi si prý tehdy na hluk nestěžovali. Policie do Ra Jail přišla jen jednou, Sun Ra jim se svým typickým zasněným výrazem oznámil, že hrají hudbu plnou štěstí. Zemřel v roce 1993 a jeho orchestr dodnes vede Marshall Allen, který stále žije v domě. Stará se o pozůstalost a odkaz hudebního zjevení, kterým Sun Ra a jeho Arkestra stále jsou.

Rodiště hip hopu 1520 Sedgwick Avenue, NYC

V nedávné době zveřejnila společnost Neflix seriál The Get Down australského režiséra Baze Luhrmana, který se odehrává v Bronxu ve druhé polovině 70. let, v počátcích hiphopové kultury. Jednou ze skutečných historických postav seriálu je DJ Grandmaster Flash. Zrod hiphopové kultury je ale ve skutečnosti tradičně spojován ještě s dalším DJem, který byl Flashovi inspirací. Klíčové je v tomto příběhu jedno konkrétní místo, bytový dům v Bronxu na Sedgwick Avenue, kde na začátku 70. let bydlel Clive Cambell, dnes legenda známá jako DJ Kool Herc.

03724142.jpeg

Jako dítě se se svou rodinou přistěhoval do New Yorku z Jamajky. V roce 1973 se jeho sestra rozhodla uspořádat narozeninovou party, která jí zároveň měla pomoci vydělat nějaké peníze na nové oblečení do školy. Kool Hercovi bylo tenkrát osmnáct, a i když ho tenkrát nikdo neznal, měl být hlavním tahákem večera ve společenské místnosti jejich domu. Party, na kterou nakonec přišlo tři sta lidí, se zapsala do dějin jako první hiphopová party. Letáček, který vyrobila Hercova sestra ručně, zná už téměř každý fanoušek hip hopu. Kool Herc se proslavil přes noc a do dějin se zapsal hlavně způsobem míchání, který v podstatě nastavil směr hiphopového djování. Jeho tzv. Merry-go-round – tedy míchání instrumentálních breaků jednotlivých písní za sebou – se stalo žádaným a populárním.

Je třeba si uvědomit, že v té době ještě neexistovaly gramofony a mixážní pulty uzpůsobené na djing. Kool Herc byl tedy skutečným průkopníkem nového stylu. V té době, kdy byl nejpopulárnější funk a disco, hrál velmi eklekticky, od méně známých funkových a soulových skladeb Jamese Browna až po psychedelický rock Babe Ruth. Později se k jeho hraní přidali MCs, kteří svým způsobem navazovali na tzv. toasting, obvyklý u sound systémů na Jamajce. I když byl Kool Herc tím opravdovým průkopníkem, nikdy prý na svém umění a tvořivosti nevydělal.

Dischord House –Washington D.C. / Arlington

Legendou DIY scény je bezesporu Ian McKaye, kytarista, zpěvák, skladatel, člen kapel jako Minor Threat nebo Fugazi, jeden ze zakladatelů labelu Dischord Records a ústřední postava hardcorepunkové a indie rockové scény před érou Nirvany. Se svými kapelami McKaye v podstatě vytvořil hudební infrastrukturu pro nezávislé kapely a svým přístupem šel tehdy nejen proti bezohlednému a autoritářskému hudebnímu mainstreamu.

Název jeho písně Straight Edge nahrané s kapelou Minor Threat se zároveň stal názvem pro životní filosofii stojící v opozici k obvyklému „sex, drogy a rock’n’roll“. Straight Edge znamenalo nezávislost, slušnost, spolehlivost a především odmítnutí očekávání společnosti a drog. Je zajímavé, že tato filosofie je stále považovaná za podezřelou a svoboda stále znamená možnost drogy užívat. Label Dischord, který Ian McKaye založil v roce 1980 společně s Jeffem Nelsonem, používal na vydaných nahrávkách adresu Ianova rodiště, po nějaké době se ale label a celé „pracoviště“ přesunulo přes řeku do Virginie.

03675758.jpeg

Definuji punk jako svobodný prostor. Je to oblast, ve které mohou být myšlenky prezentovány bez nutnosti projít nějakým filtrem nebo zvrhlým zpeněžováním. Když se totiž nezaobíráte tím, jak věci prodat, máte čas skutečně myslet. Problém s novými myšlenkami je ten, že prostě nemají velké publikum. Ian McKaye

Dům je dnes známý jako legendární Dischord House, místo, kde spolu žily, zkoušely a nahrávaly kapely spojené s labelem Dischord. Tento dům se stal centrem hudební DIY kultury hardcorepunkové scény. Dnes v tomto domě Ian McKaye stále žije, a dokonce společně s archivářem třídí odkaz, včetně demo nahrávek nebo dopisů od fanoušků. Mezi nimi se v nedávné době našel například dopis od zpěváka, bubeníka a kytaristy Davea Grohla, známého z kapely Foo Fighters, kterému v té době bylo čtrnáct. Dokonce i tamní knihovna s Ianem McKayem spolupracuje. Odkaz této hudební komunity, který je zásadní pro populární hudbu obecně, je tedy brán vážně i institucemi.